Sollan
Jag köpte drygt 20 liljelökar på mässan. Valde n-o-o-o-g-a vita och röda, doftande liljor. Liljorna sattes och har växt, jag har jagat liljebaggar och ägg, pysslat och donat. Massor av knoppar och jag var så nöjd.
Det är jag inte längre!
Alla - säger ALLA - liljor är orange och doftlösa. ranting.gif Brandliljor??
Jag valde dessutom en mindre återförsäljare (inte de med orange tröjor) som verkade seriösa. PYTT...!!
Ilsket funderar jag nu över hur många de lurar varenda år? Jag förstår om någon lök hamnar i fel låda men att samtliga är likadana tyder på rent lurendrejeri. Det fanns bara olika sorter på bilderna, i lådorna kan det bara ha varit orangea liljelökar.
Är det verkligen tillåtet att fortsätta lura kunder år efter år? Men får jag bara tag i dem nästa år så..... rtfm.gif
Ingrid Zon3
Jag köpte gladiolus för ett par år sen av dom i oranga tröjor. Valde också noga ut lime, svartröda och vita. Ilsket rödoranga var vad jag fick.

Nästa år hoppade en av deras säljare på mig och jag berättade vad som hänt. Hon erbjöd mig att ta nya som ersättning, men jag tackade nej... aldrig mer!
Christer i Falköping
Varför inte höra av er till mässan och klaga? Gör tillräckligt många det kanske de äntligen reagerar och stoppar lurendrejarna.
Christer.
Pia L
Jag och Yla köpte tillsammans vita och rosa vallmo för några år sedan, men det var inte ens vallmo när dom väl kom upp
Skruttis
Aha!
Då fick jag förklaringen till mina knalloranga liljor. Stod också och valde noga efter färger/önskemål och var jättenöjd. Grundlurad alltså. wink.gif
Det här var för några år sedan på trädgårdsmässan hos en lite mindre, och seriös (trodde jag) handlare.
Jag gillar i o f s mina liljor ändå, de är både enormt kraftiga och blomvilliga och vilken färgklick sedan.... laugh.gif
Marlene z v
Köpte Iris på trädgårdsmässan i Vasa, trodde jag, det visar sej nu att det är dagliljor. Bild på irisarna fanns i alla lådor, jag tog ur fyra olika lådor, och jag tänkte mej inte för att har Iris såna rötter, det kom jag på ett par veckor senare när blad började visa sej. Det var dom försäljarna som pratar utlländska, inte svenska och inte finska. Två har knoppar nu så jag vet inte ännu vad det blir.
buffy
Tack för varningen! Jag tycker att ni som blivit lurade skall informera mässanordnarna om lurendrejarna. De flesta mässanordnare är väl angelägna om att hålla så hög standard som möjligt på sina resp. mässor och är förhoppningsvis inte särskilt intresserade av att hyra ut plats åt skojare som drar ner kvaliteten på hela arrangemanget.
Lady Hamilton
CITAT (Sollan @ 18-07-2008, 19:37) *
Jag köpte drygt 20 liljelökar på mässan. Valde n-o-o-o-g-a vita och röda, doftande liljor......Alla - säger ALLA - liljor är orange och doftlösa. ranting.gif Brandliljor??.......... Jag förstår om någon lök hamnar i fel låda men att samtliga är likadana tyder på rent lurendrejeri.... Det fanns bara olika sorter på bilderna....... Men får jag bara tag i dem nästa år så..... rtfm.gif

trostar.gif Ja det är trist. Jag och troligen MÅNGA fler med mig stod senast i år och tittade på när de 'fyllde' lådorna thumbdown.gif ................
Fyllninge skedde genom att de tömde säckar rakt över lådorna så det blev en stor hög med knöolar och sedan 'karade' de ut det så att det blev jämn fördelning i lådorna. Och om det var blandade redan i säckarna eller bara fyllde på från den säck som fanns närmast dunno.gif Själv köpte jag ett år Dahlia knölar i påsar med pappbild.....Och inte ens då blev det rätt färg (bara 2 rätt av 5) men som tur var fick jag Dahlior som jag tyckte blev snygga. Idén med att kontakta mässarrangören är bra Men då gäller det att veta 'vem' man har köpt av I allafall jag brukar ha svårt att komma i håg vad företagen heter Men vi kanske skall påminna varandra nästa år att lägga inköps firmorna på minnet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon