Lilla My
18-07-2008, 19:24
Jag tror det är en gammaldags buskros, den är inte remonterande, blommar i juni-juli... Vi har så att säga fått den "på köpet" med trädgården, men det vore kul att veta vilken sort det är. Förslag mottages tacksamt!
Hur hög bli rosen ? Vi börjar väl gissa lite så kanske vi kommer fram
Aimable Amie, gallica
Minor, centifolia
Königin von Dänemark, alba
Leta efter bilder på Roslistan och Help me find
Lilla My
21-07-2008, 11:36
Den är väl dryga metern hög, verkar inte ha särskilt stora krav då vi har fuskat kraftigt med gödslingen... Jag har kollat runt lite och börjar själv misstänka Aimable Amie...
Har du bilder på bladen och taggarna?
Om det är Aimable Amie så bör busken vara översållad med knoppar om jag inte missminner mig...
Jag är tveksam till Königin von Dänemark, tycker inte blomman ser ut som en Alba...
Hur är det med doften? Stark, medel el svag? Citruston? Godis/fruktig? Varm/kryddig?
/S
Helenavborg
22-07-2008, 23:04
Aimable Amie tror jag inte på, inte heller Königin von Dänemark. Mest liknar den Ispahan men hos mig blir den 2 m hög. Här är en bild på aimable Amie:
[attachment=21666:aimable_Amie.bar.jpg]
Och här en på Ispahan:[attachment=21667:Ispahan.gas.jpg]
Lilla My
29-07-2008, 11:25
Ja 2 meter är den inte, skulle som sagt säga dryga metern. Nu är blomningen över för säsongen verkar det som men jag ska se om jag kan plåta blad och taggar... Doft är jag urdålig på att beskriva med ord, men när den blommar så doftar den ganska mycket men inte så att jag skulle kalla det starkt. Och doften är det jag skulle kalla "klassisk rosdoft" - ni vet så där som i mormors trädgård...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.