Full version: Mor-och-barn
Siri
Hej
Har skaffat några plantor Mor-och-barn. Jag har misslyckats med dessa innan. Jag har hört någonstans det inte får komma vatten på bladen (och kanske var det det som hände). Stämmer det att växten är känslig för det?
Had varit bra och veta med alla nya blad som kommer undertill.

Tack på förhand!

Vänligen
Siri
Ina
Är det en sån här du har skaffat?

Jag har haft sådana tidigare och jag tycker att det verkar som om dom "ger upp" efter ett tag oavsett vattningssätt... Jag brukade förnya så fort dom började se skruttiga ut, det går ju ganska lätt eftersom den alltid har nya barn på gång! smile.gif

Det skulle förvåna mej om den inte tål att få vatten på bladen - där den växer vilt måste det väl regna någon gång!
e_sedell
......Ina; vissa orchidéer får fläckar av vatten på bladen.
Ina
... så mycket för mina ideér om att det som liknar naturen ger dom bästa förutsättningarna för våra krukodlade vänner... *snyft*.... wink.gif tongue.gif
Veganvarg
Hur 17 gör ni för att föryngra Mor och barn?
Jag har försökt sätta blad med dess skaft i vatten, men de bara skrumpnar ihop! sad.gif
Måste man ha med nån mer del av växter för att lyckas?
Eller ska de sättas direkt i jord? ohmy.gif

mvh
/Ylva
Siri
Hej
Ina; hade du försökt göra en länk från ditt meddelande med en bild.Jag lyckades i alla fall inte öppna det,,,
Mor-och-barn är i alla fall en ganska anspråkslös växt med ganska ljusa gröna ludna blad (finns i varierad form också och då är det lite gulvita fläckar på) där det kommer nya skott i form av ett mindre blad från basen av det större.
De blommmar också men jag vet itne hur de ser ut.

Veganvarg; det verkar som man måste dela på plantan när man ska föröka.De skott som jag fick tag i var delade.Försökte som du att sätta ett blad i vatten men det fungerade inte.
Eller Ina, har du gjort på ett annat sätt?

Vänligen
Siri
Ina
Halloj!
Jag brukar ta ett blad och låta ett par cm bladskaft sitta kvar. Även moderbladet får finnas kvar. Jag sticker ner bladskaftet direkt i jord i en kruka och sätter "plastpåseväxthus" över - misslyckas ytterst sällan! Moderbladet skall vila på jordytan. Det ser jätteläckert ut att låta det stora bladet sitta kvar!!!

Ja, jag hade hittat en fin bild och på förhandsgranskningen såg det ut att funka, men det var väl nån' spärr... copywrigth.. vad vet jag....
Det verkar inte funka att länka heller...hmmmm... Av din beskrivning, Siri, verkar det vara samma växt vi pratar om, men om ni vill kolla bilden kan ni ju högerklicka på Gardenwebsymbolen och sedan kopiera adressen och klistra in i adressfältet på er webläsare -det funkar i alla fall när jag försöker. huh.gif
Berith
Jag såg inte nån bild i första försöket heller - men när jag gjorde som du sa (kopierade adressen och det....) så kom bilden fram i ditt inlägg ovan! ohmy.gif

Förklara det om du kan! wacko.gif
Siri
Tack Ina för tipsen och nu såg jag bilden också. Jag ska förstås ha en plastpåse över!

Siri
Ina
CITAT (Berith @ 01-09-2003, 06:27)
Jag såg inte nån bild i första försöket heller - men när jag gjorde som du sa (kopierade adressen och det....) så kom bilden fram i ditt inlägg ovan!  :o  

Förklara det om du kan!  :wacko:

Teknikens under, Berith! wink.gif huh.gif wacko.gif laugh.gif biggrin.gif

Du vet väl att datorer är världens lydigaste idioter... Dom kan utföra dom mest komplicerade operationer om du ger en instruktion på rätt sätt, men om instruktionen avviker en halv millimeter från normen så fattar dom inte ett skit!!! laugh.gif
Ina
CITAT (Siri @ 01-09-2003, 11:19)
Tack Ina för tipsen och nu såg jag bilden också. Jag ska förstås ha en plastpåse över!

Siri

Lycka till, Siri! Det är trevliga växter!!

Ina rolleyes.gif
Berith
CITAT (Ina @ 02-09-2003, 11:30)
Du vet väl att datorer är världens lydigaste idioter... Dom kan utföra dom mest komplicerade operationer om du ger en instruktion på rätt sätt, men om instruktionen avviker en halv millimeter från normen så fattar dom inte ett skit!!!  :lol:

Hmmmm..... unsure.gif Kanske därför min dator är en "han"?

laugh.gif tongue.gif laugh.gif
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 02-09-2003, 14:27)
CITAT (Ina @ 02-09-2003, 11:30)
Du vet väl att datorer är världens lydigaste idioter... Dom kan utföra dom mest komplicerade operationer om du ger en instruktion på rätt sätt, men om instruktionen avviker en halv millimeter från normen så fattar dom inte ett skit!!!  laugh.gif

Hmmmm..... unsure.gif Kanske därför min dator är en "han"?

laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Fniss fniss wub.gif

En väninna visade precis en växt som hon kallade mor och barn, men det måste vara en helt annan ni skriver om unsure.gif . Hennes var en tjockbladig sak med småskott tätt runt hela bladkanterna. Vad heter den då?
Ina
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2003, 21:44)
En väninna visade precis en växt som hon kallade mor och barn, men det måste vara en helt annan ni skriver om  :unsure: . Hennes var en tjockbladig sak med småskott tätt runt hela bladkanterna. Vad heter den då?

Den suckulenta växten du beskriver kallas iblan för Mor-och-barn precis som Tolmiea menziesii, som vi har pratat om här. Suckulenten kallas även Livsblad eller Tusenmoder. Det finns flera olika sorter och här finns det bilder och latinska namn på flera sorter! Dom är roliga!!!!
e_sedell
Jag trode att bryophyllum är den riktiga mor och dotter. Den ni diskuterar ser ju inte alls ut så. Varför kallas den mor och dotter?
Ina
Både Tolmiea och de olika Bryophyllum-arterna får "barn på bladen". Bryophyllum-arterna utefter bladkanterna eller i bladspetsarna och Tolmiean där bladskaftet övergår till blad. Kolla in bilden jag inte kunde lägga in i tråden (kopiera adressen och klistra in) så ser du "barnen" på Tolmiean om du tittar lite extra noga! smile.gif
e_sedell
Gå in här och kolla!

Det är svårt att se, men här finns det en bra bild...
Ina
Jättefina bilder på alla möjliga sorter!! Fast texten begrep jag inte mycket av... wink.gif laugh.gif
Siri
CITAT (Siri @ 30-08-2003, 21:08)

Hej

Erik, den kallas mor-och-barn därför att det kommer ett nytt skott vid basen av bladet i form av ett nytt sådant.
Kul att se bild på dess namne, den här suckulenten.Tar en chansning och frågar om någon har ett skott?

Vänligen
Siri
Siri
Ursäkta Erik, såg inte att du redan hade fått bra svar!

Siri
Ina
CITAT (Siri @ 08-09-2003, 21:20)
Hej

Erik, den kallas mor-och-barn därför att det kommer ett nytt skott vid basen av bladet i form av ett nytt sådant.
Kul att se bild på dess namne, den här suckulenten.Tar en chansning och frågar om någon har ett skott?

Vänligen
Siri

Siri, är det suckulenten du är ute efter? Skicka ett PM till mej i så fall!! smile.gif
Alpiner i Halmstad
Tolmiea menziesii. Mor och barn sköter förökningen själva. Vid bladbasen sitter groddknoppar som lossnar när bladet faller. Vi har några plantor i en skuggig rabatt. De dräller omkring tills vi drar bort en del av familjen.
Senaste vintern minskade omfånget, men den är kvar fast plantan är en varigerad form.
M.v.h. Bernt
Ina
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 10-09-2003, 14:22)
De dräller omkring tills vi drar bort en del av familjen.

Låter makabert, fast jag förstår att det kan bli nödvändigt att decimera beståndet ibland... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon