Myrilla
18-07-2008, 21:45
Hej,
Vi har en gammal oxelhäck, säkert 40-50 år. Den var väldigt gles när vi flyttade hit så vi kapade den vid fotknölarna, 20 cm ovan mark.
Den växte fint sommaren därpå fast några dog tyvärr. De som dog stod bredvid varandra, 5-6 st.
Det verkar vara något skumt för först dör en och sen nästa och nästa. I år har en till synes frisk oxel dött och nu är nästa oxel som är riktigt kraftig på väg att få gula blad och gå samma öde till mötes.
Vad är det som händer? Kan vi rädda häcken?
De plantor som inte är drabbade (än) är jättefina och har kommit upp 150 cm ca, trots av klippte av hälften av tillväxten förra hösten.
Tacksam för svar.
Mvh Anna
de är ofta gammla träd kan inte klara hårda beskärning.
H: Bassam
Myrilla
19-07-2008, 08:51
Har oxå tänkt på det men det luriga är att de dör en efter en. Och det är inte slumpmässigt utan det är hela tiden trädet bredvid som dör...

Mao dom dör på rad....
det kan inte vara nån sjukdom, typ almsjuka el liknande?
Först gulnar och vissnar bladen och sen långsamt tappar trädet alla bladen för att till sist dö....
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2008, 09:01
Ser du några angrepp på stammarna, bladen? Luktar det svamp nere vid rothalsen?
Kanske lite bilder på problemet?
Myrilla
19-07-2008, 21:42
Japp, här kommer bilder.
Första bilen visar några träd som vi ersatt med nya plantor. De blir inte drabbade.
Andra bilden visar det sista trädet som dött.
Och den tredje bilden visar hur trädet intill det senast döda börjar få gula blad.
Och nej, jag kan inte se några svampangrepp alls. De enda tecknet på att trädet håller på att dö är att bladen långsamt blir gula. Det är precis som om vattenförsörjningen är hämmad på nåt vis.
Det skulle vara så sorgligt om hela häcken dog....
Vattnar du oxeln extra nu? Och när klippte du den gamla häcken? Varför jag frågar är att jag själv har runt 70 meter gammal oxelhäck (totalt) och jag kapade ner häcken nere vid vägen vid fotknölarna och den tar sig fint, jag kapade den i september förra året. Men i och med att det har vart torka, troligen även hos dig tidigare i sommar så kan det vara så att den tog illa vid sig i och med att oxel slår ut sina blad senare än många andra träd/buskar. Har ni anlagt en ny gräsmatta och kommit för nära rötterna?
Myrilla
20-07-2008, 14:30
Vi kapade den för ca två år sen. Så döden har inte börjat i år utan förra sommaren. Det här går långsamt frammåt.
Jag vattnade de nya plantorna under torkan men den gamla häcken har såpass stora/långa rötter så jag tror inte den behöver vattnas...
Det är inte fel att även vattna redan etablerade buskar och träd, när behov finns. Problemet är väl ofta att vi inte ser direkt när behovet dyker upp. När stora träd far illa vid torka kan man gott räkna med att buskar gör det också. Så vattna du, helst med rotvattnare.
Fågelvägen
21-07-2008, 15:42
Jag undrar vilken tid på året du kapade oxelhäcken? Jag är inte säker, men tror bästa tiden för att ta ner en gammal häck till 20 cm är på vårvintern, eller åtminstone när buskarna är i vila. September är tydligen ok.
Myrilla
22-07-2008, 10:43
CITAT (CillaM @ 21-07-2008, 16:16)

Det är inte fel att även vattna redan etablerade buskar och träd, när behov finns. Problemet är väl ofta att vi inte ser direkt när behovet dyker upp. När stora träd far illa vid torka kan man gott räkna med att buskar gör det också. Så vattna du, helst med rotvattnare.
Jag tvivlar ändå på att torkan som var i år är orsaken till att häcken dör succesivt, eftersom det började redan förra året.
Jag tror mer på ålder än torkan som var i år.
CITAT (Fågelvägen @ 21-07-2008, 16:42)

Jag undrar vilken tid på året du kapade oxelhäcken? Jag är inte säker, men tror bästa tiden för att ta ner en gammal häck till 20 cm är på vårvintern, eller åtminstone när buskarna är i vila. September är tydligen ok.
Vi sågade ner häcken i september 2006.
Mvh Anna
Det kan ju vara så enkelt att den bara kommer dö, utan orsak. Min oxelhäck är i runda slängar ca 65 år gammal så åldern i sig har nog inte nån betydelse. Men även så pass gamla häckar kan behöva extra vatten vid torka. Men har det vart fler extrema händelser under 2-3 års tid så sätter det givetvis spår. Men ge inte upp hoppet, den kan mycket väl repa sig.
Myrilla
22-07-2008, 20:45
Hmm, ja vi får väl se om det stannar upp.
Det enda extrema den varit utsatt för är just att vi kapade den. Annars har jag bara rensat ogräs och gödslat med stallödsel.
Vi har iofs en gammal björk ståendes i närheten av oxeldöden. De tar ju väldigt mycket vatten.... Men nu har det ju regnat väldigt mycket på sistone så den senaste i raden borde ju se lite friskare ut, men nä, den blir bara gulare.... Ytterligare en till bredvid har fått ljusa/gula blad såg jag idag. *snyft*
Trots jättefina bilder kan detta ha många orsaker.
- september är inte en bra tid för radikalbeskärning. Det är på vårvintern som träd har bäst förmåga att skjuta skott.
- marken kring de plantor som dör (brevid vaandra) kan ha varit något sämre under många år och dessa plantor därför ha sämre reserver att klara en radikalbeskärning. Det är inte ovanligt att radikalbeskurna växter klarar ett år, men sedan inte får tillräckligt mycket energi genom de allt5för få blad den lyckats skapa för att överleva också nästa år
- alla häckväxter har begränsad levnadslängd och de tål radikalbeskärningar sämre i hög ålder. Däremot är oxel perfekt att förtäta med nya, friska plantor. de växer normalt snabbt till sig.
För att se hur det hela utvecklar sig är det bara att fortsätta att vattna precis som ni redan gör. Varje planta behöver säkert 20-30 liter i veckan. Sedan skulle jag själv inte beskurit på ett par år utan låtit häcken återfå bladmassa så att så mycket av rotsystemet kan utvecklas igen. Därefter beskärning på vårvintern. Om ca 5 år eller så när man ser att plantorna klarar det kan man vårvinterbeskära och sedan på sensommaren finputsa igen.
Myrilla
07-08-2008, 22:25
Tack, Cilla, för ditt svar.
Det du skrivit är nog precis det som händer. Det lustiga är det sker i tur och ordning... Men det står en stor björk bara några meter ifrån häcken där oxlarna dör. Kanske det har med det göra??
Större delen av häcken har ialla fall växt på bra i sommar och skulle behöva toppas för att få en fortsatt fin förgrening. Men ska vi låta bli det i år?
Plantan som började bli lite gul har nu fått ännu fler gula blad. Det börjar på ena sidan av plantan och sprider sig långsamt Nu är exakt halva trädets blad gula. Om vi låter bli att beskära så kanske den överlever...?
Mvh Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.