|
zaaritha
18-07-2008, 22:44
I går eftermiddag var vi utanför o planterade krukväxter. Blev ett sabla väsen på två fiskmåsar--de jagade en fågel m krökt hals (som häger) den var mindre än häger, mörk färg, vita band under vingarna. Den "kraxade" hest. Enda fågel jag hittar i fågelböckerna; som stämmer in--är skarv.............. Men; den "ska" ju ej finnas här i Skaraborg, vid en damm m sötvatten!? Det är ju en fågel som lever på skär............. Har sett den i skärgården, men då sittandes på klippor. Vad 17 var det annars för fågel? Tacksam för svar!
Det kan nog mycket väl komma en skarv till Skaraborg, men skarvarna är väl helsvarta och har väl inga vita band?
Såklart det finns skarv i Skaraborg! Enligt andra googlade sidor kom den till Ymsen 1987 och enligt sidan om Östen finns den där också, även om den inte tycks häcka där. Jag hade ingen aning om att den upplevs som ovanlig här, så nästa gång den flyger förbi ska jag titta riktigt noga...
Myosotis
19-07-2008, 08:58
Storskarven breder ut sig och kan mycket väl finnas vid insjöar och åar också. De kan vara vita på buken, men så vitt jag vet inte under vingarna. De drar inte in halsen helt i s-form som hägrar. Måsar brukar inte reagera på skarvar, de är ju vana vid dem. De jagar labbar och rovfåglar (som inte har lång hals).
zaaritha
19-07-2008, 23:38
Men vad var det för fågel--då? Som jag skrev: mörk färg. större än en ormvråk, mindre än en häger. Den flög vingligt. Kraxade hest--inte alls som kråkor eller korp! Och; den hade spetsiga vingar med ett vitt (ljust) band på undersidan. Halsen var absolut böjd--som på en häger! Tack o lov att Christer såg den också--så det inte bara var jag!
Myosotis
20-07-2008, 09:28
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, jag fattar ingenting. Det låter inte som en skarv, men det låter inte som nånting annat heller. Du behöver inte tvivla på dig, det händer att man ser sånt man inte hittar i fågelboken. Storleken kan man lätt ta fel på om man inte har något att jämföra med, men du hade ju fiskmåsarna (om det inte var gråtrut?). Var lätet likt hägerns eller hur kraxade den? Jag ska fundera vidare, återkommer om jag kommer på något.
Rördrom kanske? Har aldrig sett flygande rördrom, så jag vet inte hur de ser ut, men det är en liten häger, mindre än vanlig häger, mörk i färgen, och flyger med krökt hals.
zaaritha
21-07-2008, 00:57
Nix ingen rördrom! Denna var mörk i färgen, såg svart eller mörkt brun ut på ca 25 m:s avstånd. Och det var fiskmåsar som jagade den... Kraxandet var väldigt hest. Den hade spetsiga vingar. Kastade sej hit o dit i luften, för att undkomma måsarna som var mindre. Allihop flög ganska lågt.
En skarv är ju inte mycket mindre än en häger. Kan det ändå inte ha varit en häger? Allt annat stämmer ju på häger och de unga hägrarna har inte samma uttalat gråa färg som de vuxna fåglarna, kan uppfattas som mera brunaktiga, men INTE svarta.
Myosotis
21-07-2008, 07:47
CITAT (KURT @ 21-07-2008, 03:52)  En skarv är ju inte mycket mindre än en häger. Kan det ändå inte ha varit en häger? Allt annat stämmer ju på häger och de unga hägrarna har inte samma uttalat gråa färg som de vuxna fåglarna, kan uppfattas som mera brunaktiga, men INTE svarta. Det var min tanke också pga halsen, men det stämmer ju inte med de spetsiga vingarna!
zaaritha
25-07-2008, 23:24
Men; finns det så mörka hägrar? Och så liten? Mindre än den vanliga !
Du är helt spikad på att halsen verkligen var S-böjd och inte bara kort och tjock som på t.ex. Strandskata?
Myosotis
26-07-2008, 14:00
I Sverige finns bara gråhägern. Annars finns det många hägerarter, och fåglar kan ju flyga fel ibland. Det kan också vara en exotisk fågel som rymt från fångenskap.
Rördrom är en liten, mörkare, häger. Fast svart är den inte. En möjlighet är förstås Natthäger, fast spetsiga vingar har den väl inte direkt.
Myosotis
28-07-2008, 11:38
CITAT (Azur @ 26-07-2008, 17:11)  Rördrom är en liten, mörkare, häger. Nja... ingen äkta häger, men Ardeidae har två underfamiljer, Botaurinae (bl.a. rördrom) och Ardeinae (bl.a. häger), så på sätt och vis kanske man kan säga att rördromen är en häger, men jag tycker det är missvisande.
zaaritha
01-08-2008, 22:04
Nej, det finns väl ej svarta hägrar m vita (grå) band under vingarna? Skarv--kan det nog inte vart ,heller. Men--vad det var; lär jag väl aldrig få veta, tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|