Full version: Anlägga woodland
fruberglund
Har tänkt att anlägga ett woodland i skogspartiet bakom huset. Det är en lång slänt i lite olika nivåer. Nu är det mestadels lerjord så jag måste jordförbättra alternativt fylla helt nytt ovanpå befintliga jorden. Nu växer mest björkar, sly och små hallonbuskar där nere.

Tanken är för enkelhetens skull att trimma ner allt till marknivå och sen täcka med tidningar och ovanpå det okalkad torvmull (eventuellt även torvblock i kanten) och sen flytta ner alla mina roddisar och andra surjordsväxter som jag har i trädgården nu.

Tror det skulle funka bra där i halvskugga med morgonsol och lite kvällsol och det skulle bli så vackert istället för den tråkiga slänten det är nu wub.gif

Frågan är nu om jag kan använda bara torvmull eller måste jag köpa rododendronjord? Det är rätt stor prisskillnad eftersom torvmullen finns att köpa 5 för 100:- och roddisjorden kostar 50:-/påse. Kan jag använda lite av varje annars? Typ 5 säckar torvmull och 1-2 säckar roddisjord? Eller är det ok att blanda med befintlig jord även om den är lerig, det blir väl inte riktigt bra? Och då funkar ju inte tanken med att täcka bort ogräset heller.

Hur som helst kommer det krävas många 50 L påsar innan jag är färdig giggle.gif

Nån woodlands-expert som har svar?
Christer i Falköping
Vanlig torvmull duger alldeles utmärkt. Finns absolut ingen anledning till att köpa rhododendronjord. Om du inte vill blanda den befintliga jorden, kan du ju köpa ett par säckar P-jord och blanda i, då blir det samma sak. Dessutom tycker jag du i så fall skall åka till Odal, eller är det granngården det heter nu. Köp Ren torvströ för hästar där. Se tll att det bara är torvströ och inget annat. Större förpackningar och ett billigare pris.
Tror att det kommer att bli väldigt fint så som du beskriver det.
Christer.
fruberglund
Tack för tipset om hästtorven Christer. Tror det är sån vi köpt till våra minigrisar att bädda med. Om det är den packade torven du menar. Det låter perfekt! Granngården nästa bravo.gif

Lite P-jord får det bli för känslans skull, det har jag nog en säck hemma till och med. Vad roligt det ska bli, nu vill jag börja på en gång!

Tror det kommer bli superfint med en Rododendron-dal att gå igenom när man ska ner och hämta posten smile.gif
Christer i Falköping
Kan se det framför mig redan!
Jo det är den packade torven jag menar, se bara till att det inte är något inblandat i torven. Ren torv skall det vara. Dessutom, tänk på att vattna igenom troven rejält innan du planterar. Torr torv drar fuktem ur allt annat, så då kan roddarna faktiskt torka ihjäl.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon