Full version: Tallkottar
skogstroll
Hej, är det nån som vet olika sätt man kan ha glädje av tallkottar. Jag har många och blir mest arg på dem för att det gör ont att gå på thumbdown.gif
KURT
Endel använder dem i stället för grillkol, fungerar mycket bra. Även om det finns rykten från 70-talet om att rök från kottar av någon anledning skulle vara mera cancerogen än annan rök?
skogstroll
aha typiskt, tack! kanske kan ha dem i vinter för att få fart på brasan i alla fall...
Kat
Borde de inte kunna fungera ungefär som täckbark.
Där man inte ska gå är de ju rätt snygga.
skogstroll
jaa det kanske är en bra ide!! smile.gif Ibland får man nästan ha hjälm på sig när man är under tallarna giggle.gif
Felicia M
Man kan ju spraymåla dem och använda dem till kransar och julgransprydnader... snygg och billig dekoration!

Men det är klart, det går ju inte åt så många kottar till det... eller också blir det många kransar! giggle.gif

Det där med istället för grillkol lät ju smart, det skall jag prova.
Platinum
Skänk dem till ett dagis kanske? Små barn är idérika och kan säkert hitta på nått skoj med dom (eller deras fröknar). Kottpyssel: http://www.kottar.se/grankottar.php

Innehåller kottarna tallolja? Isåfall kan du lägga dom i badkaret smile.gif
Ingrid Zon3
Jag hade två sopsäckar fulla efter att ha tagit ner de två fallfärdiga tallarna som stod på tomten förut. Hade planer på att skaffa en pelletskorg och elda med dem i öppna spisen. Men i ett anfall av städiver åkte de till kommunens kompost i stället.

Har för mig att jag såg kottar som marktäckande material på trädgårdsmässa för ett par år sen. Wij trädgårdar om jag minns rätt. Läckert, men är kottarna färska finns det väl risk för en hel del tallplantor...

Om det är nån som absolut inte vill ha katter i rabatten tror jag det kan vara en lösning.
vildvittra
man kan dekorera vanliga rottingkorgar med kottar och ha tex julblommor i
kan vara en uppskattad present smile.gif jag såg en sådan korg i en inredningstidning,trälim,tålamod och en massa kottar är kriterierna (de var fastlimmade på utsidan av korgen så att man inte alls såg själva rottingkorgen där under) vet inte om jag kan beskriva det bättre smile.gif

själv varit sugen länge på att göra en sån,men det har inte blivit av
skogstroll
ahaa det låter häftigt!! tur det finns folk med fantasi thanks.gif
estet
Brukar ha dem som "jordtäckare" i höstkrukor med ljung , det blir fint. Hade samma i våras men med penséer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon