Hej alla !
Jag har precis formaterat om min dator som har en hårddisk på 160 Gig, men efter att jag först installerat windows 98 för att sedan uppgradera mig med win xp kan jag inte göra detta då " det är för lite diskutrymme!?"
när jag då kollade så var disken bara på typ 2Gig när den ska vara på 160!
vad ska jag göra och vad har jag gjort för fel, nått som skall ändras i Biosen?
tack på förhand!
Platinum
19-07-2008, 13:24
Var länge sedan jag hade Windows 98, kolla denna länken så kanske du kan bli lite hjälpt.
Troligen så är en del av disken inte partionerad.
http://www.datordoktorn.kojv.net/dokument/.../win98pure.html
Windows 98 stöder inte hårddiskar större än 64 gigabyte; försöker man installera på hårddiskar större än så blir programvaran förvirrad och kan reagera på ett antal olika sätt, som alla har det gemensamt att du inte får tillgång till hela din hårddisk. Beroende på hur ny din dators BIOS är kan du med lite otur dessutom förlora data.
Det finns en
patch från microsoft för det här, men den fungerar inte för hårddiskar störrre än 137GB.
Du behöver minst skaffa Windows 2000 eller Windows XP för att kunna få tillgång till hela din 160GB hårddisk. Det är f.ö. dessutom betydligt bättre operativsystem, säkrare stabilare och snabbare, än Windows 98.
Fundera på om det inte kan vara idé att prova ett annat operativsystem än Windows, det finns ju många fria användarvänliga distributioner som oftast bygger på någon av operativsystemen
Linux eller
BSD.
Nu har jag formaterat om datorn och installerat XP, men den visar fortfarande bara på att det är 2 G i hårddisk
när jag fomaterade om datorn i installationsprogrammet så kom det fram en fråga vart jag ville installera det nya windows, och så kunde man välja mellan partionerad och opartionerad disk, jag tror jag valde det första, var detta fel?
Om jag vart du så skulle jag partionerat om disken till två eller tre. Sen så lägger du in operativet på c: som vanligt. Sen har du en eller två partioner kvar, som du kan spara bilder , musik och liknande på. Självklart ska du köra backup på alla partitioner, men då är det inga problem om operativet behöver installares om. då är det "bara" programvara och ev. mail som behöver fixas till sen. Adressboken till mailen är en sådan sak som också behövs ta backup på naturligtvis, om man har massa adresser.
Platinum
19-07-2008, 17:04
Gå till kontrollpanelen, leta reda på Administrationsverktyg. I administrationsverktygen, söker du dig fram till Datorhantering och sedan Diskhantering.
Där kan du skapa fler partioner. Du kan läsa mer om det här
http://support.microsoft.com/kb/309000/
kör du med fat32 som filsystem så är 2gb max storleken. du måste konvertera till ntfs alternativt formatera den i ntfs när du partitionerar den.
ops vad snabbt man glömmer grejor. ska ju va 32 gb som xp klarar av
Du har en 2GB partition först på hårddisken, du behöver partitionera om. Det är en smaksak om du vill ha en eller flera partitioner, och du kan komma åt resterande 150+ GB från din nuvarande XP installation med den metod Platinum föreslår, men jag skulle rekommendera en betydligt större C: partition än 2GB. Det innebär ominstallation och att låta XP partitionera om hårddisken (dvs inte installera till befintlig partition).
Jag kommer inte ihåg om man får välja, men om du får det så vill du ha NTFS som filsystem, inte FAT32. Men jag tror det är automatiskt när du väljer att göra en stor partition.
wow, de va mycket för en oteknisk kille

jag ska testa å se vad som händer, troligen så kommer jag att ominstallera jag meddelar hur det går,
tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.