qorneliz
19-07-2008, 13:55
Hejsan igen! Nu har jag på nytt bekymmer. Våra Isabella-rosor (planterade för första gången i år) Av alla fina blandade rossorter är denna en besvikelse. Om det beror på oss själva eller om det är en "sårbar" sort, det skulle jag vilja få svar på. Jag vet att Ni är många där ute som är superduktiga på allt, inte minst rosor. Som Ni kanske kan se på bilderna är kronbladen "vissna", mörka och missfgärgade ute i kanterna, på varje blad(och dom är ju många, så dubbel som denna ros tycks vara) Detta även som ganska liten knopp. Dvs, rosen ser aldrig frisk ut. Dom står tillsammans med Ingrid Bergman, Flammentanz, Heidelberg m.fl. och ingen annan har dessa skador. Alla är alltså skötta på samma sätt. Kan såp-lösning i ett tidigt stadium mot lössen ha bidragit? I så fall varför bara dessa, Isabella? Tacksam för hjälp och tips!
[attachment=21433:S5030549.JPG][attachment=21434:S5030550.JPG][attachment=21435:
S5030551.JPG]
Kan naturligtvis vara såpvattnet, under förutsättning att den hade knoppar vid besprutningen. Dock är det mer troligt med regnskador. Vill minnas att flera av mina rosor också hade den typen av störningar i utseendet. Vind & blåst är inte populärt, särskilt inte hos mkt fylldblommiga rosor. Enkla och halvfyllda blommor brukar inte lida så.
/S
Ezereht
20-07-2008, 08:16
Min Adeladie hoodless hade så på de första knopparna som kom. Jag hade såpat dom, så kanske var det. De andra som kommer nu är fina.
qorneliz
20-07-2008, 10:31
Ja, lössen satt på knopparna medan dessa (också) var små och gröna. Lutar nog lite själv åt att det är blöta av något slag, dom är förvisso rikligt vattnade under torkperioden, och blåser gör det alltsomoftast här nära sjön. Dom är ju så väldigt dubbla, och eftersom inte dom mera enkla har tagit någon skada, så tror vi på detta! TACK snälla för att Ni svarade! Ha det gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.