Full version: Rostfritt i köket
mamamaggan
Alla ni som har rostfri kyl/frys, fläktkåpa mm , hur får ni dem blanka och fina?

Har nyss tagit bort skyddsplasten på vår ny fläktkåpa och inte är den snygg inte!!!

Fick använda limborttagningsmedel för att få bort limmet och nu står jag här med en superflammig fläktkåpa. Dessutom blev det repor på ett ställe trots att vi bara använde mjuka trasa.

Har ni några bra tips?
Suz
I vårt förra hus där vi helrenoverade köket och valde just rostfritt använde vi oss av någon special servetter man kunde köpa. Det såg ut som en sån där "rulle" man har babyservetter i, minns inte vad dessa hette men de var avsedda just för rostfria ytor.
Dessa fanns att köpa lite varstans, Onoff, Hemmabutikerna mm.
Det bästa med dem var att det stog emot lite, både fettiga barnfingrar och gubbens tidningsfingrar.
Det var väldigt effektivt men otroligt dyrt.
Jag övergick snart till vanlig fönsterputs och tjat om att man faktiskt kan stänga dörrarna med handtaget så man slipper en stor blaffa mitt på dörren.
Ramred
Bakpulver och vatten. Eftertorka med torr trasa.
Ralf
Det finns olika sorts "Rostfritt", det som är r0stfritt och får fläckar superlätt och Det nya som är lackerat som inte får fläckar lika lätt. Det gäller o hålla dem isär när man ger råd. Men jag har gammalt rostfritt o jag tycker det är skitsegt att få det snyggt.
mamamaggan
Tack för era tips!

Ska prova mig fram lite men undrar om det här med bakpulver och vatten. Hur gör du då?
Ramred
Ta en liten skål med vatten och blanda i ett par teskedar med bakpulver. Är det på diskbänken kan du hälla ut lite på den och torka med trasa. Annars så doppa en trasa och torka. Alternativt kanske det funkar med en liten sprayflaska, det har jag inte prövat.
Om man har fläckar på bänken som satt sig lite så kan man hälla på lite bakulver och sen ett par droppar med vatten så det löser upp sig, låta det verka en stund, och sen torka av.
mamamaggan
Tack! Då är det bara att sätta igång och prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon