dunderdotter
19-07-2008, 14:51
Vi har ägnat en del av semestern åt att kanta en uteplats med en spaljé. På ena sidan ska vi plantera en klättrande ros, men för att få en tätare grönska och lite insynsskydd så funderar vi på att kombinera med t ex pipranka eller humle på baksidan av spaljén. Med tanke på piprankans och humlens många och stora blad, riskerar vi att "dränka" rosen så att den inte kommer synas? I så fall, vad kan vi sätta istället som också ger bra grönska? murgröna....? (det är soligt där så vi vet inte hur bra det skulle funka)
Det enda jag kan säga är att humlen kommer att ta över allt efter hand. De ska helst växa på en stör för sig själva.
Hemma i Småland har någon tidigare boende dumpat humle nere bakom sågen och den har nu börjat klättra och klänga i rönnar och granar och tar över fullständigt. Den krummar ihop de unga rönnarna och tar död på det mesta den klänger sig fast i.
Här i Västergötland gjorde jag två trådställningar som jag planterade humle i, små yttepytte rotbitar som jag knappt trodde skulle ta sig.
Den ena tog sig hyfsat fint , men den andra växte inte alls - förrän när jag satte ner en planta jordärtskocka tillfälligt i det utrymmet för att det fanns en ledig plats och lite stöd. DÅ satte den igång och växa, och inte sjutton vill den klättra längsmed trådställningen inte. Nix, upp i jordärtskockan och snärja in sig skulle den.
Nu måste jag flytta jordärtskockan igen, för annars kommer jag inte att ha någon kvar om några veckor.
Humle tar över nåt vansinnigt. Den ska man ha som en solitärväxt nånstans där man inte har nåt annat. Varje år är det likadant hos mig, yxan och sekatören åker fram och det blir till att tukta rötterna till det minimala. Tror nästan jag får göra samma sak i höst igen. Pipranka tar några år på sig innan den kommer igång men hur den beteer sig jämfört med humlen kan jag inte säga.
dunderdotter
20-07-2008, 11:53
oj oj oj, det var ju tur att jag frågade! Det blir ingen humle på vår spaljé med andra ord. Kanske vi sätter den vid en jättelång och ganska ful rönn med några få grenar i toppen istället, där kan den få ta över bäst den vill. Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.