Full version: gulnande potatisblast
Tirre
Hej!
Odlar potatis i hinkar. Har gjort det förut, utan problem, men nu vet jag inte riktigt om de är okej eller ej.
Blasten gulnar och de har inte blommat. Vet att alla potatis inte blommar - läste det här på forumet - men grannen har samma sort och de började blomma för typ 10 dagar sedan, så det är väl meningen att de ska göra det.
Kan potatisarna vara klara ändå?
Har grävt upp några och de ser okej ut, inte gröna eller så. Men borde de blomma först för att man ska kunna äta dem? Vill ju inte stoppa i mig något som är giftigt...

Har vattnat när det varit torrt, annars har de fått klara sig på det ganska jämna regnandet vi haft här. Hinkarna är perforerade i botten för dränering.
Har också fyllt på jord tidigare och gödslade med kogödsel från påse senast i helgen som gick.

Som sagt - är det så enkelt som att de är klara och blasten därför börjar vissna?
Eller har de fått för mycket vatten med både regn och vattning torra veckor - skulle jag låtit dem "klara sig själv" mera?
Eller har de fått för lite gödsel tidigare och det visar sig först nu?

// Tirre
KURT
Potatisen behöver inte blomma, och dem kan blomma så diskret att man missar det. Har man bara potatis i jorden så kan man äta den när som helst, och har man mycket potatis så förvaras den bäst kvar i jorden. Blasten brukar ofta gulna vid den här tiden, så det är inget konstigt alls.
Tirre
Ah! Men då så!
Då blir det potatis till middagen idag. smile.gif

Tack Kurt!

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon