Full version: Kattbajs-problem!
Tirre
Hej!

Vet inte om det här borde ligga under växthus, husdjur, köksträdgården eller jord... Så det får bli i Småprat.

En av våra grannars katt har använt mitt växthus som toalett i vintras. Dörren hade stått med en glipa öppen, precis tillräckligt stor för en 6-månaders katt att komma in genom.
Såg det nån gång mitt i vintern och stängde då.

Av olika anledningar har jag inte kunnat jobba med att röja ur växthuset sedan förra sommaren, utan har gjort det först den här veckan.
Upptäckte då att förutom att jordgubbarna har spridit sig mer än villigt runt jordbäddarna, så fanns det mycket mer kattbajs än jag sett förut. Stanken från bajs/kattkiss hade försvunnit. Men jag har nog plockat bort 20-30 bajsar som jag lyckats hitta ovanpå och lätt nergrävda i jorden. Och det är bara dem jag hittat. Vågar inte tänka på hur många som redan förmultnat så mycket att de fallit i småbitar och inte gick att identifiera längre...

Frågan är: Kan jag utan problem odla grönsaker etc i den där jorden nu?

Visst, man gödslar med skit från andra djur, men just kattbajs känns helt enkelt inte så fräscht och nyttigt. sad.gif
Jag har ingen lust att så morötter och sallad som är fulla med sjukdomsalstrande små bakterier och annat äckel.

Nån som vet om man måste sanera och byta ut all jord, eller om det faktisklt är okej att odla på i jorden?

// Tirre
Grå
biggrin.gif

Bara odla, ät och se glad ut. Du får ner betydligt värre farligheter med regn som faller utanför växthuset. Bjud in några feta daggmaskar så fixar de biffen åt dig om du tycker kattskit är ofräscht bland salladen.
Christer i Falköping
Skit som skit skulle jag säga. Men det finns en bakterie, vars namn jag är osäker på, som kan spridas via kattskit. Den bör man inte komma i kontakt med om man är havande har jag förstått(i övrigt reagerar man inte på den alls om jag förstått det hela rätt). Men har det redan multnat kan jag inte se några problem med att odla där.
Christer.
Ramred
Kattbajs borde väl funka som som gödsel som vilken annan bajs som helst. Om någon vet bättre så rätta mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Toxoplasmos en parasit som sprids med ex. kattavföring. För vanliga människor är inte parasiten farlig men gravida kvinnor kan få missfall eller fosterskador + personer med nedsatt immunförsvar eller gamla människor kan bli riktigt sjuka.

Så tillhör du (eller någon i familjen som ska äta grönsakerna) någon av riskgrupperna jag nämnt bör du inte odla grönsaker som man äter råa, grönsaker man värmer lär inte vara någon fara parasiten klarar inte upphettning. +Jordgubbarna du nämner kan också ha parasiter på sig ifall de växer i marken de äter man ju också ofta råa.
Tirre
Tack alla för svar!
Ingen gravid eller åldersstigen svag person i hushållet, så det får nog bli en omgång sena morötter!

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon