Full version: Årets solrosor
HelenN
Har sått från 3 olika fröpåsar. "Firecracker", "Calypso Mix F1" och "Black Magic".....men jag gillar alla lika mycket!
Visa era solrosor osså!
Firecracker:
[attachment=21444:22.jpg][attachment=21445:Solros_Firecracker.jpg]
[attachment=21446:Solros_F...acker111.jpg][attachment=21447:Solros_F...cker__2_.
jpg]
Calypso Mix F1:
[attachment=21448:Solros_C...d_F1__3_.jpg][attachment=21449:Solros_C...d_F1__9_.
jpg]
[attachment=21450:Solros_C...d_F1__6_.jpg][attachment=21451:Solros_c...Mixed_F1.
jpg]
[attachment=21452:Solros_C...d_F1__7_.jpg][attachment=21453:Solros_c...ed_F1nnn.
jpg]
[attachment=21454:Solros_C...d_F1__8_.jpg]
Black Magic:
[attachment=21456:Solros_B...agic__2_.jpg]
HelenN
Är det bara jag i detta avlånga land som gillar solrosor??
Dilara
Vilka skönheter. Jag älskar också Solrosor, men hann inte att så några i år tyvärr... Men nästa år...
Myosotis
CITAT (lämås @ 21-07-2008, 17:18) *

Nejdå! Men här är det bara en som blommar än så länge. Dina är jättevackra!
Jag kan visa en gammal bild så länge:

HelenN
Härlig!!! Vet du vad den heter??

CITAT (Myosotis @ 21-07-2008, 17:52) *
Nejdå! Men här är det bara en som blommar än så länge. Dina är jättevackra!
Jag kan visa en gammal bild så länge:

Gillan
Jag har inte sått några solrosor i år. Förra året hade jag dock Magic Roundabout och Black Velvet. Jag gillade båda två. Dina är jättefina Lämås.

Vad jag däremot har i år så är det några "självsådda" från vinterns fågelbord. Så här ser en av dem ut ( ganska härliga bilder om jag får säga så blush.gif )

[attachment=21604:2008_07_...008_ODLA.JPG]

[attachment=21605:2008_07_...011_ODLA.JPG]
Sussie F-Flower
CITAT (lämås @ 21-07-2008, 17:18) *

-Nä då, det tror jag inte. Det var värst vad himla många sorter du hade!!!
Jättevackra!!!

Jag har sått ett 20-tal frön också, men då jag fick ohyra så dog många, och många blev så krokig att jag struntade i att sätta dom i rabatten.
(dom står fortfarande i sina kesoburkar...)

Jag har fyra stycken i rabatten. Dom är snart en meter hög, så bilder får väl komma när de kommer i blom...
Myosotis
CITAT (lämås @ 21-07-2008, 20:35) *
Härlig!!! Vet du vad den heter??

Nej, tyvärr.
skogstroll
vilka fina solrosor! önskar jag varit tidigare med min sådd så nu har jag bara en halvmetersplanta av den jag hade förra året. Den blev helt otroligt stor!! jag tror jag tappat stinget unsure.gif

[attachment=21607:Bild_014.JPG]
stennie
Superfina solrosor...

tyvärr hann jag inte så några i år...förra året hade jag massor av självsådda...men i år bara en pytte!

Den som det står Calypso Mix F1: ovanför....är det en eller flera blommor på den ! Urtjusig !
Ywonne
Jag har sått två sorter, Wild Mixture och en vanlig...stod inget på den påsen.
Det är första året jag sår solrosor. Har inte upptäckt dem förrän i år whistling.gif
Ingen av dem har börjat blomma ännu...bilder kommer....
HelenN
Vilken snygging! Jag ska testa lite o sprida ut lite solrosfrön på ängen och se om de tar sig smile.gif
CITAT (Gillan @ 22-07-2008, 07:59) *
Jag har inte sått några solrosor i år. Förra året hade jag dock Magic Roundabout och Black Velvet. Jag gillade båda två. Dina är jättefina Lämås.

Vad jag däremot har i år så är det några "självsådda" från vinterns fågelbord. Så här ser en av dem ut ( ganska härliga bilder om jag får säga så blush.gif )

[attachment=21604:2008_07_...008_ODLA.JPG]

[attachment=21605:2008_07_...011_ODLA.JPG]

HelenN
Vilka solrosfrön kan man äta då?
Sussie F-Flower
CITAT (lämås @ 24-07-2008, 15:23) *
Vilka solrosfrön kan man äta då?

Enligt vad Camilla Plum, danskan, sade så kunde man väl äta alla solrosfrön...?

Tror inte att jag minns fel, men är inte helt 100 säker.
HelenN
Aha.....vad bra.....om inte annat kan ju pippifåglarna äta dem!
CITAT (Sussie F-Flower @ 24-07-2008, 21:13) *
Enligt vad Camilla Plum, danskan, sade så kunde man väl äta alla solrosfrön...?

Tror inte att jag minns fel, men är inte helt 100 säker.

fluffis
Vi matar fåglar med solrosfrön sen i vintras. Nu sticker det upp fågelsådda solrosblast, halv-metern höga, ur stenpartiet. Kommer det att hinna blomma i år, tror ni? Någon som vet? Bor i Roslagen, zon 4 kanske.

Har 5 st ekorre-ungar som börjat samla i "gömmor" överallt, både i moss-gräsmattan, bland vildhallonen och i vedhögen; kan man vänta sig solrosor överallt nästa sommar, vid lämplig fukt, sol o värme kanske?

Förgroddade, mycket sent, själv lite solrosfrö av fågelmaten, planterade i ko-på-påse i rabatten, och nu är de ca 15 cm höga. Hinner det bli några solrosor av dem; någon som vet? Har hört att solrosor blommar sent...

Till sist; ska man ge dem mer gödning nu, för att de ska blomma? Eller växer bara blasten då?

Solrosor är ju nästan de vackraste blommor som naturen bjuder på ; ståtliga, präktiga o granna!
Ezereht
Våra blommar inte ännu, men din var jättefin.
Gillan
Det är mycket möjligt att solrosorna "normalt" vill ha näring. Det vet jag egentligen inte mycket om, men efter årets "självsådda" från fågelborden är jag beredd att påstå att de inte behöver någonting alls. Den här ( som är densamma som i mitt förra inlägg ) växer i enbart grus ohmy.gif . Jag själv är 1,67 över markytan och solrosens diameter är 32cm yes.gif

[attachment=21800:2008_07_...002_ODLA.JPG]
HelenN
Va coolt!!
CITAT (Gillan @ 27-07-2008, 09:39) *
Det är mycket möjligt att solrosorna "normalt" vill ha näring. Det vet jag egentligen inte mycket om, men efter årets "självsådda" från fågelborden är jag beredd att påstå att de inte behöver någonting alls. Den här ( som är densamma som i mitt förra inlägg ) växer i enbart grus ohmy.gif . Jag själv är 1,67 över markytan och solrosens diameter är 32cm yes.gif
[attachment=21800:2008_07_...002_ODLA.JPG]

Irene_L
Här är en solros som blommar hos mig. Från början var det en "Sungold", en fylld solros. Men den här har nog korsats sig med en annan för den är ca 160 cm hög. Annars så ska den bara bli 60 cm hög. Jag har plockat frön från såna här i flera år så det kanske blir så att dom ändrar sig under åren.
[attachment=22622:solros_fylld.JPG]
fluffis
Wow! Vilken mäktig en! Grattis!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon