Monarda
Min farmor brukade baka sockerkaka som var riktigt 'tung' och saftig. Har provat många recept utan att få till den rätta knorren. Kanske någon här kan dela med sig av ett bra recept?
Lady Hamilton
Något som många äldre damer här där jag bor gör är att de bakar sockerkakan som vanligt MEN de utelämnar det smälta smöret tills efter gräddningen Då delar de kakan vågrätt och häller över det smälta smöret på den nedre delen o sedan lägger över den övre delen

Platinum
Om jag bakar sockerkaka så gör jag Lätt sockerkaka(Mosskaka) men har provat en annan sockerkaka också som finns med i Sju sorters kakor.

Sockerkaka:
50-75g margarin
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av ½ citron
1 dl mjölk eller vatten.

Saftig och god. Men jag gör mosskakan istället, eftersom jag gör rabarbersockerkaka och rabarbern saftar av sig.

Lätt sockerkaka/Mosskaka:
2 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl hett vatten
(spetsar smeten med kanel då jag stoppar i rabarber eller äpplen)
anne-li i olofstorp
Var det inte något med att man kokade vattnet?
Åsa, mälardalen zon 2
Tunga och saftiga gammeldags sockerkakor brukar innehålla ganska mycket smör, istället för 50-75g smör som ofta finns i recepten nu innehåller de sockerkakorna 100-125g smör. Så leta efter sockerkaksrecept med massor av smör. Ofta är de sockerkakorna med massor av smör godast ifall de får kallna innan man skär dem i bitar.

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lady Hamilton @ 19-07-2008, 19:09) *
Något som många äldre damer här där jag bor gör är att de bakar sockerkakan som vanligt MEN de utelämnar det smälta smöret tills efter gräddningen Då delar de kakan vågrätt och häller över det smälta smöret på den nedre delen o sedan lägger över den övre delen

Har för mig den typen av kaka kallas danakaka man gräddar en sockerkaka utan smör, delar den till 2 halvor. Man kokar smör, mjölk och vaniljsocker, sedan dränker man in de 2 sockerkakshalvorna med smör-mjölkblandningen och klistrar ihop kakan igen så den ser ut att vara hel igen och sedan får den stå i kylskåpet i några timmar innan man skär den, den brukar också vara saftig.

Här är ett sånt recept (det lär nog finnas flera varianter)

3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande

Vaniljfyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

ev.Garnering
1 msk florsocker

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till 2 halvor, fördela smörblandning över halvorna och klistra ihop kakan, låt den svalna.
pimpim
Ett sockerkaksrecept som jag brukar använda och som blir saftiga goda sockerkakor är detta. Det är från en gammal bok från marabou "Det är roligt att baka" heter den.

2 hg smör eller margarin
2 ½ dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Smaktillsats:
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av ½ citron

Rör ihop som vanligt till en jämn smet.
Häll smeten i en väl smord och bröad form (1¾ l).
Grädda i 150-175° omkring 60 minuter.
Monarda
Tack för era recept! Pimpims bakade jag igår och den blev riktigt bra. tummenupp.gif

Jag rotade i mina gömmor och hittade en kokbok från 1914 och då bakade man sockerkaka på detta vis:

20 äggulor röras med en visp åt en led i en halftimme hvarefter däri nedröras 213 gr florsiktadt socker och 106 gr. godt hvetemjöl. 10 af äggvitorna vispas därefter till skumm och blandas med den öfriga smeten, som genast slås i en smord form eller stora papperslådor och insättes i lagom ugnsvärme att gräddas.

Det ni! Och inget smör!

Man får sig ett gott skratt av att läsa dessa gamla recept som känns som ljusår från dagens matlagning.

Vad sägs om stekt gris:

Sedan grisen blifvit skållad, skrapad och tvättad, gnides den invändigt med salt och starkpeppar, ställes den på knäna i en långpanna med litet vatten under, emellanåt gnides med smör eller späckfläsk, att den ej må brännas. Den ätes varm med sin egen sås, eller ock kall med lingonsylt till.

Det var annat än dagens inplastade flintastekar, det.
Ingrid Zon3
Jag älskar gamla recept! men eftersom jag inte har några pigor hoppar jag oftast över att tillaga dem. Undrar vad som skulle hända ifall man bytte riktning på vispandet av gulor mitt i... biggrin.gif

Jag tror att en orsak till att de var lite kompaktare var att man inte hade bakpulver. När jag kollar Prinsessornas Kokbok (tryckt 1937) så finns inte något matfett med i deras recept. Däremot har de potatismjöl i alla tre recepten.

(edit: "tryckfel")
lotte.schioler
Här ska ni få två av mina favoritrecept!

Moster Sonjas sockerkaka
3 ägg
150 g smör
2 kkp socker
21/2 kkp mjöl
1 tsk bakpulver
rivet citronskal
saft av 1/2 citron
1 kkp grädde
Smält smöret och ge det et uppkok tillsammans med grädden.
Låt svalna något och blanda i resten av ingredienserna.
obs! vispen skall gå hela tiden man blandar i saker så den blir luftig och fin.
175 grader i 45 minuter
Ja, ja jag vet - mkt grädde och smör men what the hec! Den ÄR mkt god, med en ljuvlig eftersmak!

Russinmuffins
100 g smör
100 g socke
2 ägg
1 dl gräddmjölk
200 g mjöl ( jag tar lite mindre )
2 tsk bakpulver
1 dl russin

Smält smöret, låt svalna och rör vitt med socker. Äggen vispas några slag och rörs i jämte gräddmjölken. Tillsist tillsätts mjölet blandat med bakpulver och russin.
MUMS!

Ni får äta åt mig för jag försöker vara lite nyttig för tillfället!
Förresten var jag en gång i tiden på en fest där man grillade en gris på ett spett i trädgården över öppen eld. I grisen låg ett spädlamm och i lammet låg en fågel, kalkon tror jag. Det ni!
Förfasa er vegetarianer!
Men det var ruskigt god mat och med massor av sallad och grönsaker.
PS: Om ni gillar rock/blues med lite stänk av soul så ladda ner :
Zucchero & co. Dubbelcd med en italiensk sångare och låtskrivare som sjunger med bl.a. Miles Davies, B.B. King, Sting, Cheb Mami (min favorit) Paul Young, Sheryl Crow, Pavarotti m.fl.
Han hade en show i Royal Albert hall med de flesta av dessa artisterna!

Meliss
Ja gammaldags recept ja! tongue.gif
Kokade knäck från mormors supergamla receptbok förra julen. Man börjar med att inhandla papper, klippa ut rundlar och medelst en kniv veckar man formar. Därefter kokar man knäcken.....
Och "vi" säger att det var bättre förr coh att det är stressigt runt jul... biggrin.gif
Inga från Närke
De sockerkakor som jag känner till har innehållit grädde eller filmjölk och smör/margarin. Ofta gjorde man det förr då man hade tillgång till kor och hade mycket grädde. Började den att surna så passade man på att baka sockerkakor eller liknande. De är mycket saftiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon