CITAT (Lady Hamilton @ 19-07-2008, 19:09)

Något som många äldre damer här där jag bor gör är att de bakar sockerkakan som vanligt MEN de utelämnar det smälta smöret tills efter gräddningen Då delar de kakan vågrätt och häller över det smälta smöret på den nedre delen o sedan lägger över den övre delen
Har för mig den typen av kaka kallas danakaka man gräddar en sockerkaka utan smör, delar den till 2 halvor. Man kokar smör, mjölk och vaniljsocker, sedan dränker man in de 2 sockerkakshalvorna med smör-mjölkblandningen och klistrar ihop kakan igen så den ser ut att vara hel igen och sedan får den stå i kylskåpet i några timmar innan man skär den, den brukar också vara saftig.
Här är ett sånt recept (det lär nog finnas flera varianter)
3 dl strösocker
4 st ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten, kokande
Vaniljfyllning
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
ev.Garnering
1 msk florsocker
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Vispa sockret och äggen pösigt.
2. Blanda bakpulvret med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet. Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
3. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret. Låt koka häftigt ca 3 min. Rör hela tiden så att inte mjölken bränns.
4. Ta kakan ur ugnen. Dela den till 2 halvor, fördela smörblandning över halvorna och klistra ihop kakan, låt den svalna.