ABCiV
Skulle det vara någon idé att när man ändå gräver ut för grunden till växthuset att man samtidigt gräver en liten jordkällare under växthuset? Eller skulle det bli för varmt där?
Jag har dåligt med vinterförvaring och växthuset ska inte vara uppvärmt utan bara förlänga sommaren.
Hjälp mig gärna att spåna kring detta!
Platinum
Frågan är då bara hur du tänkt att du ska bygga växthuset, ska det hållas varmt eller gå på solenergi osv?

Självklart så går det om man vill...

Ett förslag...gräv en jättegrop och anlägg en typ av "gammal" torpargrund. Sen skruvar du fast tryckimpregnerat i grunden och fäster växthuset ovanpå. Den lösningen betyder att du har växthus med källare, botten i växthuset blir jordkällarens tak.
henriks
CITAT (Platinum @ 19-07-2008, 19:35) *
Frågan är då bara hur du tänkt att du ska bygga växthuset, ska det hållas varmt eller gå på solenergi osv?

Självklart så går det om man vill...

Ett förslag...gräv en jättegrop och anlägg en typ av "gammal" torpargrund. Sen skruvar du fast tryckimpregnerat i grunden och fäster växthuset ovanpå. Den lösningen betyder att du har växthus med källare, botten i växthuset blir jordkällarens tak.

Jättegropen och uppmurning av grund modell källarvägg är jag med på.... men sen skulle jag gjutit ett valv över jordkällaren och fortsatt mura ett lager till och SEN fäst växthuset ovanpå - då kan du fylla upp med jord till kanten på murningen och därmed har du också isolerat jordkällaren.

Betongvalvet bör nog vara i eller strax under marknivå för att det skall fungera bra - så det blir ett sjujäkla hål att gräva upp för att få vettig ståhöjd i källaren
henriks
Så här typ....

[attachment=21460:växthus.jpg]

Insåg att det kan bli lite klumpigt med ingången till jordkällaren om det inte finns en lämplig sluttning där du skall bygga....
Platinum
Henriks, vilket program för att ta ut modellen?
henriks
CITAT (Platinum @ 19-07-2008, 20:55) *
Henriks, vilket program för att ta ut modellen?

google sketchup - som Grå letade reda på åt mig när vi diskuterade husplanerna

det är helt OTROLIGT bra och dessutom gratis!
Ritade några timmar på ett "kladdhus" för att öva - sen har jag hållit på en liten stund varje dag i en vecka kanske - så det är gansk lätt att lära sig.
Det svåraste tyckte jag var att "tänka tredimensionellt" när man ritar
Platinum
CITAT (henriks @ 19-07-2008, 21:08) *
google sketchup - som Grå letade reda på åt mig när vi diskuterade husplanerna

det är helt OTROLIGT bra och dessutom gratis!
Ritade några timmar på ett "kladdhus" för att öva - sen har jag hållit på en liten stund varje dag i en vecka kanske - så det är gansk lätt att lära sig.
Det svåraste tyckte jag var att "tänka tredimensionellt" när man ritar

Aha, det programmet har jag i datorn. Kikar på det mer sen...
ABCiV
Tack!!! Vad goa ni är som engagerat er så!
Tänkte inte ha ståhöjd i jordkällaren, mer som en plan stuka på nåt sätt. Kanske en lucka från golvet i växthuset som man kan sträcka sig ner i och ta upp det som förvaras där...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon