Nette
Jag har nu kollat Mariaklockan flera gånger och de tidigare blommorna, kronbladen har torkat men själva kapseln är fortfarande grön och fin. Den är dessutom inne på sin andra blomningsomgång. Jag trodde att de första kapslarna skulle bli bruna och torka men det har som sagt inte skett ännu. Någon som har skördat Mariaklocka och vet när det ska göras?
Cilla
Jag har gjort det. De självsår sig också hos mig ibland, och de nya klockorna som kommer har varit både enkla och dubbla, rosa och blå.

Minns att de satt länge kvar innan de mognade. Att plocka frö är ju inte endast att få dem att torka, de måste mogna liksom frukter vi äter också, och jag tror de gör det bäst på plantan.

Vissa frön plockar jag inte förrän mycket sent på hösten. Jag tror det bara är att vänta till dess de blir bruna och närapå öppnar sig.
Nette
CITAT (Cilla @ 03-09-2003, 16:40)
Att plocka frö är ju inte endast att få dem att torka, de måste mogna liksom frukter vi äter också, och jag tror de gör det bäst på plantan.

Hej!
Jag skrev kanske lite luddigt men jag har inte plockat av några kapslar ännu. De tidigare kapslarna sitter på stänglarna där nya blommor kommit. Men jag väntar........ Tack för ditt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon