Full version: Konstig nyckelpigga
Susanna
Hej!

Såg idag en nyckelpiga eller kanske en skalbagge som jag inte hittar i min insektsbok. Tyvärr har jag ingen bild för jag hann inte få fram kameran. I vilket fall var krypet till form och storlekt som en nyckelpiga. Den var gul med två tvärgående svarta ränder på ryggen. Jag har för mig att jag har läst något om något liknande men kommer inte på vad. Hittar inget på Google heller. Någon av våra insektskunniga kanske vet mer? Goosen Ruda?
Christer i Falköping
Min första tanke var Coloradoskalbagge, men den har länsgående ränder, inte tvärgående som du skriver.
Christer.
Susanna
Japp, jag tittade på den också, men den är det inte.
Myosotis
Jag är INTE skalbaggskunnig, men det finns nyckelpigearter som är väldigt variabla. Googla t.ex. på Adalia decempunctata, Propylaea quatuordecimpunctata eller Tytthaspis sedecimpunctata. Det finns individer där prickarna nästan flyter ihop till tvärränder. Hoppas någon insektskunnig kan ge dig ett bättre svar snart.
Piccante
CITAT (Susanna @ 19-07-2008, 20:14) *
Hej!

Såg idag en nyckelpiga eller kanske en skalbagge som jag inte hittar i min insektsbok. Tyvärr har jag ingen bild för jag hann inte få fram kameran. I vilket fall var krypet till form och storlekt som en nyckelpiga. Den var gul med två tvärgående svarta ränder på ryggen. Jag har för mig att jag har läst något om något liknande men kommer inte på vad. Hittar inget på Google heller. Någon av våra insektskunniga kanske vet mer? Goosen Ruda?

Var bottenfärgen gul? Den var inte svart med breda gula band??? Var benen och huvudet svart eller gult? Var banden/ränderna raka eller oregelbundna? Finns stor variation inom nyckelpigorna men även andra små skalbaggar som är svart/gula.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon