Hazel
Skrev för ett tag sedan en fråga angående sand och underlag till en rosenrabatt. Nu bestämde vi oss för att det var lika bra att prova! giggle.gif det planterades fyra stycken "innerosor" som såg för bedrövliga ut för att se om dom överlevde (stod antagligen för tätt i krukan) Dom blev väldigt glada!

Såhär ser offret ut. Bakrunden ser lite lustig ut för mamma ville inte va med på bild whistling.gif

Såhär började vi.. först skulle vi inte gräva upp hela, därav rutan. Men sen beslöt vi oss för att det var lika bra att satsa ordentligt w00t.gif

Där ser ni våra glada minirosor med!

Såhär ska det förhoppningsvis bli

Nu till min första fråga. Vi ska som ni ser ha en liten gång, jag gillar gångar och tycker det ger en rabatt mycket känsla. Först tänkte vi använda röd ölandssten, men idag på promenaden hittade vi ett ställe med lite mindre "vanliga" stenar med flat översida. Vi funderade på att använda nåt sånt istället.. jag funderar dock på om dessa stenar blir för "sviktande" och kommer trampas ner för lätt. vi kommer inte göra något jätteunderarbete för stigen. Vad tror ni? vi vill ja ha en naturlig stig alltså inga fyrkantiga tråkiga plattor
Stiffe
Det blir snyggt med natursten. tummenupp.gif Helst bör ni nog använda större stenar, alt grunda med 5-10cm grus och sätt stenarna tätt tillsammans. Använder ni enstaka trampstenar så bör de nog ha en minimivikt på 25kg, men gärna uppåt 50kg om ni inte tänker preparera grunden.

Det är ett tungt jobb att sätta stengångar, oavsett om man gör det riktigt eller fuskar, men att ha slitit rel tungt och fuskat och sen wobbla omkring på lösa stenar är inte roligt. Som min gamla fysiklärare sa: det är tillåtet att fuska om man vet vad man gör - läs: har stenkoll laugh.gif på vad man gör. Vilket i ert fall nog betyder att man har varit plattläggare/stensättare och jobbat åtminstone halva livet med det. Å andra sidan, om ni inte har något emot att göra om hela el delar av arbetet så kan ni ju alltid pröva er fram. Det är så man lär sig - av gamla misstag.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon