Jag har tomater Gemini i växthuset, många frukter på gång, rätt många skördade också. Men det är flera frukter som spricker, varför gör dom det? Jag läste här i Forum att kyla kan göra att tomater spricker, men det är väl inte aktuell ännu.... Jag har en automatisk bevattningsanläggning i växthuset, kan man mata på för mycket vatten till tomaterna?
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2008, 21:07
Ja det kan bli för mycket vatten och då kan frukterna spricka skalet är inte så töjbart, så suger växten upp mera vatten än den kan ta hand om så kan frukterna spricka. En annan vanlig orsak till sprickande tomater är att man efter en torr period vräker på vatten.
Gunilla T
19-07-2008, 21:09
Tomater brukar spricka om de fått för lite vatten.
aqualis
19-07-2008, 21:26
Hej Ulrich
På www.tomatsidan.se så skriver författaren att ojämn bevattning orsakar just sådana skador.
Vilket slag av bevattningsanordning har du?
Själv har jag en Hydromat Thermo som var verkligt besvärlig att få att fungera pålitligt.
Ibland övervattnade den några plantor medan andra blev helt utan.
Nu har jag fått den under kontroll.
Med vänlig hälsning
Red Top
19-07-2008, 22:19
Har hört att man inte ska vattna tomater på kvällen, eftersom det då är risk att de spricker. Helst ska man tydligen vattna dem på morgonen för att de ska kunna tillgodogöra sig vattnet när det är ljust.
Man tackar för svaren! Detta känns lite som "odlarnas Wikipedia", ett forum där man alltid (eller för det mesta) hittar kunskap man behöver. Jag har också en Hydromat Thermo bevattning. Min slutsats blir nog att dra ner på vattenmängden, automatiken ska ju dessutom själv minska vattenmängden vid lägre temperatur (=natt). Få se om det hjälper. Skördade förresten ett antal fina broccolihuvuden i dag, härligt!/Ulrich
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.