Hej! Som rubriken lyder, kan man samplantera Flocknäva och Skuggröna, eller kommer skuggrönan ta över rabatten efter hand? Det är en besvärlig upphöjd rabatt i en slänt under en stor björk. Inte helt skuggig men väldigt torrt. Några andra förslag på vad som skulle kunna samsas med Flocknävan? På den lokala trädgårdsbutiken var de väldigt negativa och tyckte i princip att man kunde asfaltera - men jag är inte redo att ge upp än!
Gunilla T
20-07-2008, 12:13
Flocknäva och skuggröna är växter med väldigt olika krav på sin växtmiljö. Flocknävan tål det mesta, har den det bra blir den ogräsartad men jag tror det är värt att pröva med den.
Däremot skuggrönan skall som namnet anger ha en skuggig och fuktig växtplats. Den avlider omg. om du planterar den i torkan och med rotkokurrens från björken.
Ok tack för svar! Jag prövar med Flocknävan och hoppas den tar sig!
Vi har en jättestor björk på tomten. Under björken frodas vintergröna , Vinca minor! Det är snustorrt därunder, men det går visst bra ändå?! Vårlökar klara sig också fint och sticker upp blommor och blad genom vintergrönemattan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.