Hej
Hoppas någon kan hjälpa min trädgårdstenmynta. Planterade fem st såna plantor för en dryg vecka sen, och då såg dom inte ut såhär. Vad är det för vitt och hur ska jag bli av med det ? Inte ska väl plantan se ut såhär ? Har aldrig sett nåt liknande, ingen annan växt har detta.
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2008, 22:03
Växten heter temynta (Monarda) och den vill ha det ganska närinsrikt + den vill ha god tillgång på vatten, de brukar bli sådär lite röda i bladen + korta ifall de haft det lite för magert och torrt. +De får lätt svmpen mjöldagg ifall de utsatts för torka, mjöldagg blir som ett vitt pulver på bladen.
Hej och tack, Åsa
ÄSCH !!! Men hur blir jag av med det ? Flytta dom ? Dom står faktiskt ganska torrt nu.
Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2008, 08:11
Mjöldaggen lär de nog få dras med nu i år men om du flyttar dem till bättre plats har de bättre förutsättningar att kunna motså mjöldaggen nästa år. Med tanke på att de bara suttit en vecka på platsen lär det gå lätt att flytta dem de har ju inte rotat sig speciellt mycket.
Åsa
Nu är de flyttade till en solig hela dagen plats, med vanlig trädgårdsmylla, mycket daggmask i. Detta tyder väl på att det finns näring. Satte nog köpejord när jag planterade för en vecka sen, men annars var där någonslags flisjord, grus hade vi satt dit tidigare, var inte riktigt meningen att det skulle planteras där, men jag började få ont om planteringsplatser.
Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.