tepa
Hej !

När ska man klippa av blomstjälken på Orchídée? Denna blommade ut för två o en halv månad sen. Stjälken har varit såhär torr och ihopskrumpnad ganska länge. Den till vänster blommade ut före, och den stjälken är inte alls torr ! Ska man överhuvudtaget klippa av den ?

Hälsn Tepa
Elinpelin86
Du ska bara klippa bort de stänglar som är helt torkade, de andra kan ge sidoskott med blommor.
tepa
Tack Elinpelin, då gör jag så.

Hälsn Tepa
Pia L
Dom som är färska kan även ge nya knoppar, det har jag fått flera gånger på mina, men det är inte i några större mängder.
Biggan_
Klipp bort den torra stjälken och korta ner den gröna till tredje noden nerifrån så kommer det nog att växa ut en stjälk med knoppar där.
tepa
Tack Biggan

Nu har jag gjort det, snabba ryck. Vilken tur att jag frågade. Men jag får väl vänta i evighet innan det kommer nån ny stjälk med knoppar ?

Hälsn Tepa
pejori
CITAT (Biggan_ @ 19-07-2008, 22:54) *
Klipp bort den torra stjälken och korta ner den gröna till tredje noden nerifrån så kommer det nog att växa ut en stjälk med knoppar där.

tummenupp.gif tummenupp.gif Så gör jag med, med gott resultat.
Har fått många sidogrenar så. kompiskram.gif
tepa
Tack Pejori

Var lite rädd att du skulle skrivit "korta absolut INTE ner den !!!" Nu när det är försent...
Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon