tepa
Hej !

Fick en Murgröna av min granne i februari. Den hänger nu i en ampel en halv meter från ett fönster i nord-väst. Vet inte om det ska vara så, men den tappar torra vissna blad och dessutom såna blad som ser gröna o fina ut. Ska det vara så ? Hur ljust vill en Murgröna ha ? Har för mig att de inte alls behöver så mycket ljus. När jag fick den hade den några små vita blommor, men sen när den kom till Tepas fönster dög det inte mera att blomma (ilska). Ska den ha lagom med vatten ? Näring varannan vecka vår till höst ? Tacksam om ni kan hjälpa till. Den har fått nya ljusgröna små blad, men att den tappar till synes friska blad och inte blommar, det oroar mig. Tycker ni den ser frisk ut ? För gles ? Borde den "klippa håret" ?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Det där är ingen murgröna det är en myrranka (Codonanthe) som vill stå riktigt ljust. jorden hålls lätt fuktig och lite näring ibland funkar bra
tepa
Tack Åsa

Tyckte precis grannen sa murgröna... Får den tillräckligt ljus där i en halv meter från fönstret ? Bakre "håret" är nog ca 80 cm från fönsterrutan. Har du en sån ? Brukar din tappa friska blad ? Det räcker att man går lite för nära och nuddar "håret" med sitt eget huvud, så rasar några blad. Den borde kanske ha ännu mera ljus för att blomma eller vad tror du?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Min står hemma hos mina föräldrar i ett riktigt ljust fönster och där verkar den trivas och skjuter nya skott och tappar väldigt få blad, fönstrena i min lägenhet var för mörka så den tappade bara en massa blad och såg allmänt trist ut hemma hos mig.
tepa
Hej Åsa

Då borde nog ljuset räcka, för den FÅR faktiskt nya ljusgröna små blad.

Hälsn Tepa
zaaritha
Jag har försökt tre gånger med myrranka--det går inte!
Den tappar alla blad o dör!
Vad gör jag för fel?
En gång-i norrfönster--blommade den--men; dog se´n!
tepa
Hej Zaaritha

Har googlat på Myrranka. Den ska stå i västerfönster. Min står i nord-väst fönster då huset är "på sniskan". Sen ska den omplanteras på våren i jord med mycket barkmull eller lövjord. Normal dos näring var fjortonde dag. Vår till höst antar jag då. Den ska också torka ut lite mellan vattningarna. Jag tror inte min har varit så torr sen jag fick den, ska försöka att inte vattna så mycket.

Hälsn Tepa
Mysis
Mycket riktigt, det är en Codonanthe, jag kallar den dock klockblomma (med tanke på de förtjusande blommorna). Jag har upptäckt att den (liksom många andra växter) trivs bäst i österfönstret. När jag har haft den för mörkt, har bladen förlorat sin spänst och slutligen fallit av. Vattna när jorden (som skall vara genomsläpplig) känns torr.

Lycka till!

/Linda
tepa
Hej

Ni måste ha skrattat ihjäl er när jag skrev Murgröna och visade bilden. Myrranka är det ju. Såhär ser den ut nu, alla blad borta. Torra torra kvistar. Finns det hopp eller är allt dito ute ? Ska jag plantera om, ge gödning och hoppas på det bästa ? Klippa ner ? Ärligt talat hängde den i ett fönster och gardinen var för så jag såg den inte. Glömska jag. Så den var utan vatten flera veckor. Hjälp mig hjälpa Myrrankan ! Tack.

Hälsn Tepa
tepa
Hej !

Finns det ingen som vet om allt hopp är ute ?

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för fråga
ja det finns hopp på grund att jag ser rödgranar, det betyder att de levande bara du behöver borta torka delar.
H: Bassam
tepa
Tack, Bassam. Jag tycker allt ser torrt ut, men menar du, att det som är lite rödaktigt har liv? Ska jag inte klippa allt, utan bara de torra "grenarna" ?

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan
Du kan vet vilket torr skott genom att skrapa lite i barken om det är grön under det betyder att den lever, du ska våga bort alla torka o jag hoppas att rötter lever o kan komma igen under våren, men glömmer inte att ger naturliga gödsel under våren , de har mycket näring o naturliga fiender mot dåliga levnad i jorden.

obs: så jag menar också de skott som har röd färgen de lever ofta.
tepa
Tack, Bassam. Ska göra nåt åt den ikväll. Kanske skäl att omplantera, när jag ändå håller på. Ge näring redan eller är det för tidigt ? Aldrig näring till torra rötter. Blöta igenom först, jo jag vet. Kan man inte se på rötterna om plantan är vid liv ?

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan
Du kan ge det näring nästa månad om det är inte regnar , du kan vattna efter gödsla.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 27-01-2009, 17:30) *
Tack för frågan
Du kan ge det näring nästa månad om det är inte regnar , du kan vattna efter gödsla.

ja då kan man ju ge näring då när man själv tycker, för det regnar ju sällan inne.

CITAT (tepa @ 27-01-2009, 09:25) *
Tack, Bassam. Ska göra nåt åt den ikväll. Kanske skäl att omplantera, när jag ändå håller på. Ge näring redan eller är det för tidigt ? Aldrig näring till torra rötter. Blöta igenom först, jo jag vet. Kan man inte se på rötterna om plantan är vid liv ?

Hälsn Tepa

jag tror tyvärr den är död, den har fått för mycket eller för lite vatten i samband med dåligt ljus eller för kallt/för varmt.

jag hade låtit den vara. vänta tills maj-juni innan du klipper i den. väntar du så ser du vad som lever utan att gissa och behöva skrapa på varje gren.

näring ska du inte ge i det tillståndet. ge svagt med vatten när den torkar ut tills du ser liv. kommer där inget liv när sommarne kkommit är den död.
tepa
Hej Flaxss

Nä, vad tråkigt. Har inte hunnit göra något ännu. Den har hängt i nordvästfönster ända sen jag fick den i somras, grannen igen. Tror jag vattnade för mycket i början. Sen glömde jag bort den i flera veckor. Den började tappa bladen tidigare. Eller borde jag haft den utomhus i somras ? Svalare vintervila?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
den kan växa inne åretrunt.

vänta med att klippt tills du ser ev skott.
tepa
Bifogar en par bilder här. Går det att se något mera nu ? Ser ni avskrapet ? Tyckte det verkade lite grönaktigt. Fast man ser väl det man VILL se...

Mvh Tepa
tepa
Hej

Jag har inte planterat om Myrrankan ännu, man borde väl vänta tills nya skott kommit ? Inget nytt har kommit på den. Är den verkligen död, tror ni ?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon