Issa74
Hej!
Det är första året i vårt hus med uppvuxen trädgård och jag är lite handfallen över allt som angriper våra växter. Sämst just nu mår Bergklinten. Kanske beror det på att jag inte gett dem stöd förrän nu (det dröjde innan jag förstod att det behövdes...) men den verkar ha flera olika angrepp. Är det möjligt?

Först och främst har den någon sorts gråvit fläckig beläggning på bladen - gråmögel?

Sedan så verkar det vara något djur som lägger ägg på ovansidan av bladen - jag har hittat högar av små svarta äggliknande saker på några blad. På ett blad hade det bildats en liten pyramid av små svarta "'ägg".

I kväll såg jag små, grå, nästan genomskinliga snigelliknande djur (ca 1 cm långa) på några blad. Är det de som lägger ägg måntro?

Och sist, men inte minst, såg jag spinnät i ett hörn av plantan (och på andra plantor i rabatten). Jag spolade bort nätet med vattenslangen, men vet inte om det hjälper.

Det jag undrar är om det finns någon räddning för Bergklinten eller om jag ska ta bort alltihop? Någon som har något förslag?
Biggan_
Har den blommat så kan du klippa ner den helt så kommer den med nya blad och blommar om.
Issa74
Kanon - då gör jag det! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon