Hej
Vad ska jag göra med mina fyra stycken sumpliljor som jag fick av grannen för tre år sen. De har varit gröna och fina men aldrig blommat. De har eftermiddags-kvälls sol nu, men tills i våras stod de på ett ställe där de hade sol bara på förmiddan. De står ganska torrt. Borde man vattna varje dag ? Börjar snart tröttna, men komposten kanske var att ta i...
Hälsn Tepa
Biggan_
19-07-2008, 22:12
Vad är sumpliljor?
Hej Biggan
Kanske jag har fel här också, men grannen sa sumpliljor. För mörkt att fota nu, men kan göra det i morrn.
Hälsn Tepa
Biggan_
19-07-2008, 22:31
Jatack! Kan det vara gul svärdslilja kanske?
Hej Biggan
Så här ser den ut !
Tepa
Dessa ska planteras mycket grunt, nästan så att halva rotknölen ligger på jorden. Det är då dom blommar.
OOOHHH, CillaM, var det så enkelt ? Men vad är det för blomma ? En av dessa fyra var jag lite orolig att är för grunt, för tjocka rötter är nästan ovanpå jorden, men de är väl ändå för djupt. Måste genast åtgärda. Vad glad jag blev, nu finns det ju hopp. Tack CillaM.
Hälsn Tepa
Iris eller svärdslilja, i och med att din granne kallar dom för sumpliljor så är det nog svärdslilja. Men det blir väl en rolig överraskning till nästa år, när de blommar, förutsatt att du planterar om dom.
Christer i Falköping
20-07-2008, 10:39
De behöver inte stå så sumpigt heller för att blomma. Men för torrt får det inte vara. Man kan ju göra en liten sumpbädd för dem genom att gräva ned en hel spann i marken, göra några avrinningshål några cm från kanten och fylla den med jord och vatten. Då håller ju spannen tillräkligt med vatten i jorden för dem, samtidigt som avrinningshålen gör att det inte blir allt för mycket vatten heller.
Christer.
Hej
Jag har nu höjt sumpliljorna en aning. Två sumpliljor hade tjocka tjocka stänglar som syndes i marken, dessa lyfte jag inte nämnvärt, men de andra två. De hade nog förökat sig sen ifjol, några små vita lökar syndes toppen av i marken, det växte gröna blad upp ur dem. Täckte inte dessa lökar, försökte också putsa bort lite jord av de mera etablerade exemplaren. När börjar en sånhär växt blomma och hur länge blommar dom ? Spannar med vatten i marken, man får väl sätta dom lite bredvid då, räcker det månne med tvåliters syltburkar och hur många ?
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
20-07-2008, 11:47
Nä, minst tioliters behövs. Svärdsliljor (Iris psudocarus), för det tror jag det är, blir väldigt stora med tiden. Som alla irisar behöver de delas vart tredje till fjärde år ungefär. Det är inte så kompliceratsom det kanske verkar. Bara gräv ned spannen så att dess kant är i höjd med resten av rabatten, Häll på lite med jord så att den inte syns och plantera. Men det kan du ju vänta med tills du ser om de börjar blomma eller inte.
Christer.
Hej
Måste visa bilder på hur mina sumpliljor (eller svärdsliljor) är planterade. Har fyra stycken, visar bild på alla fyra. Tror ni de är tillräckligt grunt?
Hälsn Tepa
Jo, jag tycker nog det ser ganska OK ut Tepa
Tack CillaM
Ett jobb mindre att göra i trädgården.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
24-07-2008, 08:45
Om det nu är Svärdsliljan det handlar om, så ligger de väl ytligt på de två övre bilderna, medans de nedre ser bra ut. Där skall det aldrig bli torrt under sommaren.
Christer.
Äsch, Christer. Då fick jag ett litet jobb till i alla fall...Men tack ändå.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
24-07-2008, 16:44
Vad gör man inte för att andra skall få röra sig mer än man själv gör
Christer.
Ha ha ha, Christer. Men sätt mig inte i arbete alltför mycket bara !
Hälsn Tepa
Hej
Nu ska det bli spännande att se om mina Gula Svärdsliljor tänker blomma iår. Jag har inte grävt ner några hinkar med vatten och tänker inte göra det heller. Men går det inte lika bra att vattna lite extra ? Nu står dom ju där bredvid jag hade översvämmning, när det regnade för nåt antal veckor sedan. Hur mycket extra ska jag vattna, och är det alls nödvändigt för att få dem att blomma ? Marken är jättefuktig.
Hälsn Tepa
Hej
Jippi jippi, en av mina fem äldre gula svärdsliljor har fått knoppar! Det hjälpte att plantera grunt på en blötare plats. När det har regnat, det har det gjort ganska mycket nu i juni, så har dom stått i vatten. Jag fick tre gula svärdsliljor av en annan bekant ifjol på sensommaren, dessa planterade jag på samma ställe, grunt. De har knoppar alla tre ! Men de äldre, som jag haft i flera år och aldrig blommat, vilken tur att de inte åkte i komposten. Nu finns det väl hopp för de fyra, som inte har fått knoppar ännu.
Mvh Tepa
Christer i Falköping
14-06-2009, 19:40
Så roligt! Glöm nu inte att fota dem när de blommar också så att vi får se dem!
Christer.
Hej
Ska absolut fota dem. Oj vad jag är glad, faktiskt er odlaiters förtjänst, som berättade att de skulle planteras grunt. Stort tack.
Hälsn Tepa
Hej
Nu har några slagit ut. Detta är en historiska dag! Och dom som var på väg i komposten...
Mvh Tepa
Jättefina! Tur att du inte slängde dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.