tepa
[attachment=21471:19_juli_...__Small_.jpg]Hej !

Jag som brukar klaga på att mina vallmo, som jag sått två år i rad nu, inte börjar gro. Men envis som jag är norpade jag på min lunchpromenad några vallmo i dikeskanten och planterade hemma. Knopparna dom hade slog ut ! Månne jag har större chans nu att få vallmo nästa år ? Har hört att har man en gång vallmo så har man vallmo för alltid. Sen tyckte jag att en planta (kan vara ogräs) liknade den vallmosorten min mamma har på bladen. Är det möjligt att det faktiskt kunde vara en vallmo, som trots allt kommit upp?

Hälan Tepa
CillaM
Den översta bilden är väl en kornvallmo, vacker men sprider sig som ogräs. Bild 2 är väl min hårda läxa, Papaver orientalis, nåt som jag i många år trodde, utan att kolla upp ordentligt, vara en Papaver somniferum. Läxan fick jag mig här på forumet för några veckor sedan. giggle.gif
tepa
Tack Cilla, men vad är en Papaver Orientalis ? Ogräs ? Inte vallmo, väl ?

Hälsn Tepa
CillaM
Oj, jo, Papaver orientalis är en perenn vallmo. Jättefin på rätt ställe men kan också, enligt min åsikt, bli ett ogräs, eller åtminstone att den tar över för mycket. Men smaken är olika.
tepa
Hej CillaM

Vad kul, försöker faktiskt med allt våld få vallmo längs grusgången upp till huset. Har sett liknande plantor på ett helt annat ställe, där jag INTE sått vallmo. Därför var jag nästan hundra på att det är ogräs. Ska alltså försöka flytta dem till grusgångslandet. De verkar ju klara flytt, iaf Kornvallmona mina, som ju är flyttade från en dikeskant. Tack för hjälpen.

Hälsn Tepa
CillaM
Hoppsan, jag tror det blev ett missförstånd, eller kanske inte? Kornvallmo, den är INTE den perenna vallmon utan en 1-åring som sår sig alldeles gräsligt, Kornvallmo. Den perenna vallmon, Papaver pseudoorientale den, den sitter som berget när man väl fått in den i trädgården.
tepa
Hej

Jo, jag har nog inte räknat med att få exakt samma röda vallmo, kornvallmo, växt, som nu är i landet, utan det är fröna jag vill åt. Så jag har Kornvallmo nästa år. Men den där plantan jag inte visste om den var ogräs, är alltså perenn, dvs samma planta kommer nästa år ?

Hälsn Tepa
CillaM
Jo, det ska den vara.
tepa
CillaM. Ok, det var väl det jag trodde. Hoppas bara dom små plantorna klarar flytten.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon