Hej
Köpte i matbutiken nu i veckan en lilja, som jag inte vet namnet på. Någon som vet ? Ingen blomma hade slagit ut när jag köpte den, men nu har de gjort det. Vet inte riktigt hur denna lilja ska placeras. Hoppas på att förmiddagssol räcker, för det har den nu.
Hälsn Tepa
Jag har en orientalisk lilja, Lilium 'Chianti' som ser ut precis så där (du kan kolla och jämföra i mitt liljealbum). Jag tror att det räcker bra med förmiddagssol till den, min står i halvskugga.
DragonLady
20-07-2008, 01:12
Jag har också mina asiatiska liljor i halvskugga och de verkar vara ok för dem.
Hej Betty
Jovisst är det en likadan ! Har du nån aning om varför min asiatiska lilja, som jag grävde upp vid en dikeskant (spritt sig från någon trädgård) och planterade ifjol, inte har kommit upp ? Där finns nog blad av några liljor, har planterat flera, Men ingen blomma ! Ändå blommade den och nya blommor slog ut, den står på samma ställe.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
20-07-2008, 06:36
Hos mig har vissa liljor också vägrat. Tror att det kan ha varit att värmen och torkan var så kraftig i början av sommaren. Men de brukar komma fint året därpå istället.
Christer.
Hej Christer
Vad spännande ! Hoppas då den kommer nästa år.
Tepa
Jag har samma erfarenhet av trilskande liljor som Christer. Håller tummarna att du ska få en fin blomning på dem nästa år.
Jag med, Betty,
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.