scout99
Hej alla, är helt ny här och även ny på att ta hand om en trädgård, så förlåt eventuell grov okunnighet...smile.gif
Men saken är den att jag precis fått ynnesten att få ta hand om ett litet torp med trädgård i sörmland.

Torpet har däremot fått stå tomt i snart nästan 3 år, så allt är väldigt igenväxt med högt gräs osv, (även om man kan se att den förre hyresgästen var intresserad av sin trädgård, så det finns mycket buskar och blommor och ett trädgårdsland som förmodligen med lite varsam hand går att få fina igen.

Det stora problemet förutom igenväxten däremot är att hela tomten är totalt uppbökad av vildsvin, vilket tex gör att man inte bara kan köra en gräsklippare över tomten...
På något sätt måste man ju försöka platta till marken igen, men helst utan att förstöra den växtlighet som man vill ha kvar...

Min fråga är därför, hur gör man detta? Ngn har sagt jordfräs, men jag vet knappt vad det är och om man nu använder en sån, blir inte alltihop då bara till en stor jordhög eller åker? Å vad gör man sen?

Alla tips och erfarenheter som ni kan tänkas ha mottages mycket tacksamt! smile.gif

allt gott
scout99
Ingrid Zon3
Vad härligt att få ta hand om en gammal trädgård! Man känner sig som en arkeolog när man hittar fina växter bland ogräset.

Jag skulle prioritera två saker: att hålla vildsvinen borta och att se till att inte förstöra några växter som man vill ha kvar. Det första innebär väl förmodligen viltstängsel eller dylikt. Det senare innebär att du får rensa för hand först och sen eventuellt ta till jordfräs, när du vet vad som växer där. Består ogräset av kvickrot, kirskål och/eller tistlar så får de bara en kick av att bli frästa smile.gif

När du fått bort (det mesta av) ogräset jämnar du till ytan och sår.

Kom ihåg att de trädgårdsväxter som överlevt 3 år av ingen skötsel är väl anpassade till växtplatsen och kommer sannolikt vara fina i massor av år till.
scout99
Tack för dina kloka råd, Ingrid i zon 3! rose.gif
Jag tänkte väl att det lät lite för enkelt att bara dra över allting med en jordfräs... för då ger man ju verkligen ogräset en chans också.. å det vill man ju inte! thumbdown.gif

Men om man nu ska jobba med det mer för hand... Hur gör man för att få jorden å marken på rätt köl igen så att säga... för nu så består i princip hela trädgården av 30-40 cm stora "kuber" av jord å gräs som ju inte alla pekar åt samma håll... Så hela marken e ju som bäckebölja... Å det har ju dessutom fått sätta sig så eftersom det stått övergivet så länge...
På nåt sätt måste man ju får det slätt igen, så att man kan gå på marken å få en jämnare yta att sen så gräs på...

Å hur gör man då det??
confused.gif
KURT
Enda alternativet till att fräsa upp allt är att försöka jämna ut genom att fylla på med sand eller annat, det brukar gå bra för att fylla ut mindre håligheter, men 30-40 cm höga kulllar......... Skall man fräsa upp det så måste man ha en riktigt kraftig maskin, eller en traktor!
Ingrid Zon3
Aha, ja, jag har aldrig sett hur det ser ut där vildsvin gått fram... Det kanske är plog och harv som gäller (vet nästan ännu mindre om jordbruksredskap så nu kanske det blev fel). Prata med nån av traktens bönder kanske?

Men försök att rädda kulturväxterna först om det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon