Full version: Slänt full av ogräs
tepa
Hej

Vi har en fin solig slänt, full av ogräs. Nu vill jag ha plantering där, men det är så hårt att gräva. Torrt också nu. Jorden borde vara ganska bra matjord, så den duger att odla i. Kan man täcka över med något över vintern så att ogräset inklusive rötterna dör ? Med vad ? Fyller ev. på mera jord i vår, planterar först då. Någon har sagt nåt om byggplast, men går det med presenning? Eller vanlig markduk? Det är besvärligt ogräs som maskrosor och tistlar. Hjälp mig snälla med detta.

Hälsn Tepa
henriks
Jag hade en tjock presenning liggande i ett "besvärligt" hörn, nu låg den där iofs två vintrar och mellanliggande sommar, men när den togs bort i våras var det ren och fin matjord under.

Om det fungerar lika bra med en lättviktspresenning vet jag inte, men det bore väl inte vara så stor skillnad? får väl inte släppa igenom för mycket ljus bara.

Nackdelen är att det är rena paradiset för sorkar och möss under, och de stannar väl inte bara där under...
tepa
Tack Henriks. Vi har nog tyngre presenningar också. Undrar bara om man kan vara säker på att envisa tistlarna och maskrosorna är stendöda nästa vår om vi sätter presenningen nu ?

Hälsn Tepa
CillaM
Svart markduk fungerar nog bäst. Vi täcker hönsgödselstacken med det då det mestadels är sågspån, och efter några år är det finfin jord. Men man kan också täcka med markduk och sedan köra över några ordentliga lass med jord (typ lastbilslass) och snabbt ha en ny plantering. Använd torvblock som längst ner i slänten som hindrar jorden från att 'rinna bort'.
tepa
Hej CillaM

Torvblock, det ska jag komma ihåg. Vi har presenningar som ligger o skräpar. Tar nog det först. Men vet ni inte om ogräset hinner dö till våren ?

Tepa
KURT
Är det rotogräs så måste det täckas minst 2 år för att man skall vara säker på att rötterna dött, sedan kommer det ändå finnas en fröbank där, men det är ju lättare att ta bort efterhand.
tepa
Kurt, tack för ditt svar. Då får jag väl vänta två år med att plantera. Om jag kan.

Tepa
CillaM
Jag själv skulle aldrig använda presenningar, det släpper inte igenom vatten vilket betyder att inte bara ogräset dör men även allt annat, som insekter, maskar och sånt, sånt som är betydelsefullt för växter. Inköp av en stor rulle markduk blir billigare och dessutom kan du genast plantera efter att du lagt ut torvblocken och fyllt på med jord. Du behöver inte vänta.
Gräsiris
Hej Tepa. När jag skulle täcka min jord full av rotogräs för några år sen, så blev jag rekomenderad att använda svart byggplast. Jag fick inte tag på den svarta byggplasten så jag använde presänning i dubbla lager i stället. Under 3 år låg presänningen på och det växte under. Kirskål och annat. Ljuset går i genom presänning. Sen fick jag tag på svart byggplast och efter 2 säsonger är jorden helt ren. I år har jag planterat och där finns ingen rotogräs kvar. Om du kikar lite uppåt på sidan så ser du att jag har lagt ut en annons där jag skänker bort denna presänning. Är du intresserad?
tepa
Hej Gräsiris

Tack, men jag bor på Åland och har inga planer på att åka till Göteborg den närmaste framtiden... Det får bli svart markduk. Kostar inte så mycket, det är torvblocken som kostar. Konstigt att ingen odlait har svarat på ditt erbjudande om att byggplast skänkes ?!

Hälsn Tepa

Gunilla T
Ett annat alternativ är att täcka marken med flera lager med tidningar. Fyll på med jord och grus och terassera slänten med torvblock. Gör du så kan du plantera i år. Tidningarna förmultnar efter ett antal år.
tepa
Hej Gunilla

Jo, jag har använt tidningar, till mindre partier.

Hälsn Tepa
tepa
Hej CillaM

Har nu införskaffat svart markduk 2 meter gånger 20 meter och 50 styck torvblock. Dessa är nu utradade längst ner på slänten. Ska de fästas i marken på något sätt eller växer de fast i marken som dom är ? Hur många kubik jord behöver jag till 2 m x 20 m ? Räcker 20 kubik ? Har tänkt beställa från en som säljer kompostjord, den finmalda sorten. Kan jag plantera direkt i den nu i höst eller måste jag vänta till våren ? Blanda något i ? Många frågor, men vill inte göra bort mig. Har blivit lovad en del växter av bekanta som ska rensa ur i sina trädgårdar, så det kan bli aktuellt om en par veckor. Planterade perenner ifjol höstas i början på september och de har kommit upp.

Hälsn Tepa
Pia L
Lite sent inlägg nu när du redan köpt materialet till din slänt.
Vi hade en gigantisk ogrässlänt som var bedrövlig att klippa, den var för brant.
jag började med att planera en rabatt 3 x 4 meter, men det visade sig att det var för brant för att den sandiga jorden skulle ligga kvar, trots stenmuren nedanför.
Omplaneringen blev att staga upp slänten med några stenplattor, varpå hjärtevännen passade på att lägga en stentrappa mitt i slänten, därefter grävde jag ytterligare 3 x 4 meter slänt och försökte att få den liknande.
resultatet ser kanske inte så vackert ut just NU, men jag hoppas att den har tagit sig till nästa år och är lite buskigare då.
Jag har inte lagt något bottenmaterial för att slippa dom eventuella rotogräsen i fortsättningen, dom tar jag bort med rensningsmetoden.
I slänten var det dessutom fullt med stenar i varierande storlekar, vad vi gjorde med dom kan du titta på i vattenavdelningen under "någon som vill se"
Men detta blev alltså resultatet av hårt slit under försommaren.

F.d ogrässlänt
Ingrid Zon3
Snygg plantering, Pia L!!

Tepa, du kan räkna ut hur mycket du behöver. Om du bara ska ha perenner räcker det (väl?) med 3 dm jorddjup. Då mäter du upp bredden och längden (i meter) och multiplicerar bredd gånger längd gånger djupet 0,3.
(exempel: 2 meter bredd, 10 meter lång 2*10*0,3=6 kubikmeter)

Sen kanske du ska ta till lite extra, i fall att... smile.gif
tepa
Hej Ingrid

Tack. Och det dubbla (20 m långt) blir ju då 12 kubik. Alltså räcker 20 kubik bra till.

Hälsn Tepa
tepa
Du har en jättesnygg slänt, Pia, men har ändå inte tänkt göra som du. Det kan hända att min är lika brant, men får väl försöka ta bort lite upptill och fylla på nertill, hoppas kompostjorden inte rasar ner. Ska ha bara perenner där. Visar en bild på hur den såg ut före röjning och ditplockning av torvblock.

Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
Jag har sett ett tips för att hålla kvar jorden i slänter: att man kan lägg typ juteväv ovanpå jorden, fästa väven med stora "märlor" av bockad ståltråd som man kör ner genom väven i jorden. Sen skär man kryss där man ska plantera. Om man tar väv av naturfibrer multna den på ett par år och då bör växternas rötter kunna hålla jorden kvar.

Värt att testa kanske?
tepa
Hej Ingrid

Juteväv, inte alls dumt. Men vi kollar först om jorden hålls kvar. Månne den inte hinner packa ihop sig lite till våren. Det mesta ska börja planteras då. Ska visa bilder sen hur det framskrider.

Hälsn Tepa
CillaM
CITAT (tepa @ 05-08-2008, 09:14) *
Hej CillaM

Har nu införskaffat svart markduk 2 meter gånger 20 meter och 50 styck torvblock. Dessa är nu utradade längst ner på slänten. Ska de fästas i marken på något sätt eller växer de fast i marken som dom är ? Hur många kubik jord behöver jag till 2 m x 20 m ? Räcker 20 kubik ? Har tänkt beställa från en som säljer kompostjord, den finmalda sorten. Kan jag plantera direkt i den nu i höst eller måste jag vänta till våren ? Blanda något i ? Många frågor, men vill inte göra bort mig. Har blivit lovad en del växter av bekanta som ska rensa ur i sina trädgårdar, så det kan bli aktuellt om en par veckor. Planterade perenner ifjol höstas i början på september och de har kommit upp.

Hälsn Tepa

Hej Tepa, nu har du basen klar. Visst kan du plantera nu, kompostjord är ju perfekt smile.gif Torvblocken lär ligga kvar, men du kanske vill göra några böjar så att de även fångar upp på sidorna, jag vet inte riktigt hur du tänkt dig det hela. Hade du vart närmare mig hade jag kommit över med några rutor (namnlösa) och annat som jag rev bort idag, pga nyplantering. Men de nya växterna lär ta ett litet tag innan de har vuxit sig stora så att du är nöjd, ha tålamod. tummenupp.gif
tepa
Hej

Det ska bli "rundel" , måste ta ny bild ikväll, halvcirkelformad nedre kant. Men jag undrade om torvblocken ska fästas i marken ? Måste man skrapa bort ogräset där torvblocken ska vara så de växer fast i marken?

Hälsn Tepa

Nu är det kväll och här kommer bilden
CillaM
Om de ska vara så att de växer fast i marken låter jag vara osagt men jag hade lagt torvblocken precis omlott med markduken och jorden. På bildens högra sida skulle jag nog förankra några block för där ser det ganska brant ut.
tepa
Hej Cilla

Markduken har vi inte satt ännu. Måste vänta på jorden, annars blåser den väl bort. Har nog tänkt att markdukens nedre klant blir lite under markduken, så där inte blir nån springa.

Mvh Tepa
Gunilla T
Härligt med din odlarglädje Tepa!

Torvblocken växer inte fast i jorden men det kommer så småningom att växa mossa på dom och en och annan ljungväxt kanske?

Jag skulle gräva ner lite grann där blocken skall vara, dels för att få bort ogräset och för att göra det hela lite stadigare. Kanten ut mot gräsmattan blir ett bekymmer om du inte sätter något stopp för gräsmattan så kommer den att växa in i torvblocken, svårt att rensa ur så man inte förstör torven.

Tycker också att det ser ganska brant ut, skulle bli snyggt kanske med en och annan stenbumling i slänten, dels för att hejda erosion och för att bryta av lite.

Det kommer att bli jättefint - nöj dig inte med grannens överblivna plantor utan fundera själv vad som kan trivas och bli fint i din vackra slänt.
tepa
Tack för dom fina orden, Gunilla. Nej, jag kommer säkert att köpa växter också, inte bara ta andras överblivna. Men det blir till våren. Hur skulle det vara med rullkant utanför torvblocken ? Något måste man nog ha som stoppar gräsmattan från att krypa in. Jo, odlarglädje finns det nog gott om här...

Mvh Tepa
tepa
Hej

Fick förslaget att sätta Vresrosor uppe på gräsmattan ovanför min ogrässlänt. Av min trevliga bekant, som hade storrensning i trädgården, fick jag åtta stycken Vresrosor. Trodde att marken var hård torr och mager där, men det var den inte alls. Fin mjuk svart mylla full av daggmask var det. Det hårda magra är nog närmare mot huset. Så nu har jag fått början med en Vresros-rad. Det går väl åt 8-10 stycken till, om jag ska ha runt hela. Tack för förslaget, Christer i Falköping !
tepa
Hej

Det börjar bli dags att fortsätta med denna slänt. Jord är beställd, kommer om senast en par veckor. Jag återkommer med bilder hur det går.

Hälsn Tepa
smuleborg
CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-08-2008, 14:03) *
Jag har sett ett tips för att hålla kvar jorden i slänter: att man kan lägg typ juteväv ovanpå jorden, fästa väven med stora "märlor" av bockad ståltråd som man kör ner genom väven i jorden. Sen skär man kryss där man ska plantera. Om man tar väv av naturfibrer multna den på ett par år och då bör växternas rötter kunna hålla jorden kvar.

Värt att testa kanske?

Vilken bra idé. Tack smile.gif
tepa
Hej

Nu har vi fortsatt med slänten igen. Här ser ni hur det fortskrider, vi fick hjälp av vår granne med frontlastare. Maken jämnar till med spaden. Markduk och torvblocken införskaffades redan i höstas.

Mvh Tepa
thehed
Hej,

Söker med ljus och lykta efter svar på hur man åtgärdar en slänt med massor av ogräs. Vi har en slänt som är brantare än din med tistlar, maskrosor, och en massa annan ohyra. Det verkar vara väldigt bra med torvblocken. Grävde ni ur någon jord innan ni la markduk och jord?
Får nog testa detta med annars kommer vi att ha ogräs i hela trädgården.
Några andra förslag att komma med?

Tack!
tepa
Förlåt Thehed

Har helt missat ditt inlägg. NEJ, vi grävde INTE bort något. Skulle ha fått jobba livet av mig. Det gör jag snart ändå. Inget har blivit planterat i sommar, få se, kanske börjar nästa år. Jag har flera kvadrat färdiga ställen att plantera på. Vet inte riktigt om jag ska fixa ett ställe färdigt först eller börja pö om pö på alla ställen. Det kommer att gå åt MYCKET plantor.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej
Man kan köpa hårda markduk från Bauhus , den som kan sätta under grus och vatten går genom och använder den.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon