Marit O
Finns det någon stark, lättkörd, hållbar handdriven gräsklippare? Tänkte ha den som komplement till åkgräsklippare för finklippning och små utrymmen mellan buskar och så.

Ingrid Zon3
Jag har en Gardena som funkar jättebra. Ställbar klipphöjd. Kan rulla den med ena handen om inte gräset är både högt och blött.
Bee
Vi valde mellan Gardena och Partner när vi köpte ny handjagare för tre år sedan. Vi valde Partnern för säljaren sa att den skulle hålla i fler år än Gardenan (fast Gardenan var läckrare i färgen wink.gif ) Priset var jämförbart, nånstans runt 700-800 vill jag minnas.
Den är lättkörd och hänsynsfullt tyst mot egna och grannars öron.

Det jag har emot Partnern (vet inte hur det är med Gardenan) är att det är besvärligt att få bort gräset som fastnar under kåpan innanför hjulen. Sist stod jag med en "kökspincett" (en sån där man har till att vända fläskkotletter med) och drog loss stråna.
Mahama
Du skrev inget om pris. Om du kan tänka dig att lägga en slant så köp en Klippo.

De har rykte om sig att tillverka världens bästa gräsklippare, och jag håller med.

Vi köpte ett torp med igenväxt trädgård i somras och i bohaget ingick en rätt välanvänd Klippo. Det var mitt första möte med Klippo och jag blev helt överväldigad av klöset i den. Det var bara att gapa stort på bakhjulen och tröska rakt genom kirskålsfält och meterhögt gräs. Finfördelade allt mycket bra. Inga högar med klipp. Den var dock bensindriven och det kan ju bli lite tjatigt att gå i avgaserna... *host*
Ralf
ska det vara snyggt ska det vara en cylinderklippare....

Annars skulle jag köpa en bensindriven självgående multiklippare. Men allt har en prislapp.
uno
CITAT (Ralf @ 29-08-2008, 15:50) *
ska det vara snyggt ska det vara en cylinderklippare....

Annars skulle jag köpa en bensindriven självgående multiklippare. Men allt har en prislapp.

Det lär finnas en liten bensindriven cylinderklippare. Pris runt 5 laxar.

CITAT (Mahama @ 29-08-2008, 14:07) *
Du skrev inget om pris. Om du kan tänka dig att lägga en slant så köp en Klippo.

De har rykte om sig att tillverka världens bästa gräsklippare, och jag håller med.

Vi köpte ett torp med igenväxt trädgård i somras och i bohaget ingick en rätt välanvänd Klippo. Det var mitt första möte med Klippo och jag blev helt överväldigad av klöset i den. Det var bara att gapa stort på bakhjulen och tröska rakt genom kirskålsfält och meterhögt gräs. Finfördelade allt mycket bra. Inga högar med klipp. Den var dock bensindriven och det kan ju bli lite tjatigt att gå i avgaserna... *host*

Du använder väl miljöbensin? Alkrylatbensin tror jag det heter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon