trädgårdsnissan
20-07-2008, 10:27
Hej, jag bor i ett nybyggtområde i Stockholmsskärgård. Vi har planterat avenboksbuskar förra hösten som växer på bra. Men nu har buskarna börjat gulna, de nya skotten som kommer är gröna. Vi har i år kalkat en gång och lagt på gödsel. (maj). Vad beror detta på och vad kan vi göra för att förhindra detta?
Tacksam för al hjälp:)
MVH
Trädgårdsnissan
Det kan vara vattenbrist, om man täcker med täckbark kan det också blir gult pga pH sänkning, men det brukar ta längre tid och eftersom ni har kalkat så är det knappast aktuellt. Nyplanterade buskar och träd behöver oftast stödbevattnas de första åren, speciellt när det varit så torrt som i sommar. Näringsbrist, får de sällan.
Christer i Falköping
20-07-2008, 11:53
Sänks pH:t om man täcker med täckbark? Har jag aldrig hört. Däremot har jag fått lära mig att det förbrukar mängder med kväve när det förmultnar. Men i övrigt håller jag med Kurt, troligen har de haft det för torrt i sommar. De kräver mängder med vatten sitt första levnadsår.
Christer.
det är en sida att de fattas vatten, men andra sidan kan du kolla på jorden om jorden har mycket kalk växter kan inte ta järn bra så blir bladen gula också.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.