Full version: Orkidéer
juddan
Hejsan! Jag är på jakt efter någon vacker ovanlig orkidée, men jag vet inte riktigt vart jag skulle finna en. Jag tycker jätte mycket om orkidéer men jag är lite less på dom här vanliga som finns i blomaffärerna. Känner någon till något ställe eller nåt sätt att får tag på lite ovanligare orkidéer? Finns det någon butik som inriktar sig på orkidéer?

Tack så mycket för svar! /Judit
aqualis
Hej Juddan

Svenska Orkidé Sällskapet har en hemsida där det mesta står att finna.

http://www.orkidesallskapet.se/

Nästa goda tillfälle att handla från ett omfattande utbud är 9-10 Augusti hos Välaplantor i Helsingborg.

Med vänlig hälsning
juddan
Tack så mycket för svaret! men jag förstod inte riktigt, kan man köpa orkideer på länken du skickade eller bara läsa om dom? det var en fin sida hur som hellst!
bogg
CITAT (juddan @ 21-07-2008, 13:30) *
Tack så mycket för svaret! men jag förstod inte riktigt, kan man köpa orkideer på länken du skickade eller bara läsa om dom? det var en fin sida hur som hellst!

Kolla euroorchids.com alt. easyorchids.co.uk
Biggan_
HÄR kan du handla på webben.
skogstroll
Hej smile.gif orkidéhusets webshop är nog lite under uppbyggnad. Här är en sajt annars http://www.akerne-orchids.com/

Jag har aldrig beställt därifrån men de verkar ha ett ok sortiment. man kanske bör ha koll på exakt vilken sort man vill ha innan smile.gif
Biggan_
CITAT (skogstroll @ 22-07-2008, 12:13) *
Hej smile.gif orkidéhusets webshop är nog lite under uppbyggnad. smile.gif

Det går alldeles utmärkt att handla från deras webb. Man mailar in sin order och får varorna hem med faktura att betala inom 10 dagar. Dom har ett bra utbud och klickar man på växtnamnen så ser man hur plantorna ser ut blommande.
jan_malmberg
Hej Judit!!

Får väl oxå försöka hjälpa dig, men har ingen erfarenhet utan bara en underbar adress.
Här www.neovita.com/orkideer får du ett jätte bra info och råd samt att du kan beställa dom oxå

Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick*Ler*

Janne ute i skogen
skogstroll
CITAT (Biggan_ @ 22-07-2008, 13:09) *
Det går alldeles utmärkt att handla från deras webb. Man mailar in sin order och får varorna hem med faktura att betala inom 10 dagar. Dom har ett bra utbud och klickar man på växtnamnen så ser man hur plantorna ser ut blommande.

det var vad jag läste sist jag var där; att den var under uppbyggnad
juddan
åååh vad mycket svar jag har fått, vad härligt! och sidorna har varit helt fantastiska, vilka orkidéer! Det är en grej jag undrar, jag har kollat runt lite på orchidehusets webbsida, länken som Biggan_ skickade (jag har kollat runt på alla andra också för den delen) och dom verkar ha ett jätte trevligt utbud. Men, på "här finns vi" står det bara att uppdatering pågår. däremot på länken som acualis skickade så fanns det en länk avdelning där både primören orchide och orchidehuset finns med, och där står det att orchidehuset förut fanns som butik, men trotts det så verkar orchidehuset och primören orchide ha samma adress och påminner som mycket om varandra... min fråga är, är det någon som vet om orchidehuset eller primören orchide har något med varandra att göra och om någon av dom finns idag i verkligheten på tegnersgatan 3 i stockholm? (typ kring östermalm verkar det som) haha, ännu fler frågor, den här kanske ni inte kan svara på, men det är ju värt att chansa. jag ska nämligen till stockholm snart. tack igen för alla svar!
Imperialis
Hej juddan! Kan varmt rekomendera Marita Åkesson. Hon har ett bra sortiment av lite ovanligare orkideer till ett bra pris. Jag handlar nästan uteslutande utav henne och har aldrig blivit missnöjd tummenupp.gif
Du kan läsa mer här: Åkessons orkidéer
Sofiia
Jag skulle också rekommendera marita. Hon har mycket att välja på och fina plantor tummenupp.gif
juddan
ja, hennes plantor såg väldigt fina ut. stort utbud också. synd att man var tvungen att handla för femhundra, fast det kanske är lika bra att tvingas köpa en amssa orkideér. smile.gif
Imperialis
jo 500 pix är ju en del. men oavsett om du skulle köpa ett par dyrare eller fler billigare, så får man oftast blombara plantor om hon inte anger något annat på listan. Och för att få ner priset så kan du ju sambeställa plantor med en kompis, eftersom frakten blir 100 pix oavsett antal plantor du köper.
juddan
ja, det är sant. det verkade vara en bra sida, hon hade väldigt vackra orkidéer. jag kanske skulle försöka locka med mig någon kompis. tack för tipset!
Sofiia
oj man måste handla för så mycket!! jag beställde tillsammans med 3 andra så då blev ju även frakten billig. smile.gif
Chiran
CITAT (juddan @ 20-07-2008, 12:37) *
Hejsan! Jag är på jakt efter någon vacker ovanlig orkidée, men jag vet inte riktigt vart jag skulle finna en. Jag tycker jätte mycket om orkidéer men jag är lite less på dom här vanliga som finns i blomaffärerna. Känner någon till något ställe eller nåt sätt att får tag på lite ovanligare orkidéer? Finns det någon butik som inriktar sig på orkidéer?

Tack så mycket för svar! /Judit

Hej!
Jag kan rekomendera denna sida gratis medlemskap toppen sida för råd och gemenskap, dessutom har vi varje Ons& Sö auktion på Orkidéer, samt Köp o sälj forum. http://www.neovita.com
jag gick med i Maj hade ett par Phalaenopsisar nu har jag hittat massor av arter blivit helt biten av detta *L* Gå in på min sida där jag heter chiran där också
Vet något du kan vara intresserad av?
Prova iaf där. Jag kan länka dig till fler Handelsträdgårdar om du vill.
/chiran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon