Ok, nu är det så att jag tror att jag har sabbat altanen. Det är små mörkare fläckar i trät överallt antagligen orsakat av saker som spillts (öl, läsk, sprit, vin mm). Jag har provat att tvätta altanen med vatten och klorin men det värkade inte hjälpa. Hur ska jag få allting rent, alla tips är välkommna.
Om fläckarna har gått djupt ner i träet är det nog svårt att få bort dem. Annars kan du kanske slippa bort dem och sedan lägga på ny olja eller vad nu träet har varit behandlat med innan.
Kan jag inte bara tvätta altanen noga och sedan stryka på ny olja?
Om fläckarna har gått ner i träets fibrer så kan du inte tvätta bort dom, du sa ju själv att du redan använt så pass starkt som klorin. Slipa verkar vara det enda du kan göra för att få bort fläckarna.
Men gör det så mycket att det är lite fläckar då?
Är det inte lika bra att ge upp och inse att altanen är utomhus? Det har i alla fall jag tvingats göra.
Bara nu när blåbären börjar mogna och fåglarna skiter blått. Det går inte att få bort.
/Anki

Fåglarna skiter blått.....
Vin Rödvinsfläckar beströs med salt eller potatismjöl så fort som möjligt efter det att du fläckat ner plagget. Andra vinfläckar behandlas med kallt vatten eller kokande mjölk.
Öl Fukta med vinäger och varmt vatten, skölj sedan och tvätta med tvättmedel och blekmedel.
H: Bassam

...fåglarna skiter blått

....och det är liksom inget man kan göra något åt
Tur i oturen för en månad så slog något hårt på min axel så att jag nästan slogs omkull. Svärandes gick jag hem(svär i princip aldrig) Nåja , fågeln sket åtminstone inte blått och det gick att tvätta.
Jag vet att bla biltema säljer ngt som kallas "trallrent", detta och en högtryckstvätt tror jag gör så rent det kan bli!
CITAT (CillaM @ 22-07-2008, 22:04)

Fåglarna skiter blått.....

CITAT (Rihane @ 29-07-2008, 19:45)

....och här kommer bildbeviset
[attachment=22207:bevis__Large_.jpg]
/Anki
skogstroll
04-08-2008, 18:13
sån där blåskit har jag också överallt
Sussie F-Flower
04-08-2008, 18:26
CITAT (Anki V @ 22-07-2008, 21:21)

Men gör det så mycket att det är lite fläckar då?
Är det inte lika bra att ge upp och inse att altanen är utomhus? Det har i alla fall jag tvingats göra.
Bara nu när blåbären börjar mogna och fåglarna skiter blått. Det går inte att få bort.
/Anki
hahaha... vad roligt det är med folk som har så kul humor!!!!!!!!!!
Vill du ha ett tips Anki????
Jag lovar inte men chansen är STOOOR att det går bort med surt toalettrengöringsmedel, (max pH 2 eller lägre) såtillvida det inte suttit länge och blivit "inskurat" eller "fastbränt" av solen.
Testa! Sedan vill jag höra "bu eller bä"...
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-08-2008, 19:26)

Jag lovar inte men chansen är STOOOR att det går bort med surt toalettrengöringsmedel, (max pH 2 eller lägre) såtillvida det inte suttit länge och blivit "inskurat" eller "fastbränt" av solen.
Testa! Sedan vill jag höra "bu eller bä"...

Tack för tipset!

Jag ska absolut prova.
/Anki
Alexander-VG-zon3
04-08-2008, 19:23
CITAT (Anki V @ 04-08-2008, 17:55)

....och här kommer bildbeviset
[attachment=22207:bevis__Large_.jpg]
/Anki
HAHAHAHAHAHAHA ,, har skrattat nu i en halvtimme

så roligt du skrev det . skrattade inte åt att dom skiter utan att du skrev det roligt .
skiter dom gult om dom får banan ??
Hej
Mina ungar skiter iallafall rött när dom ätit rödbetor !
Mvh Tepa
Krokodilen
07-08-2008, 17:24
Golvet på en altan eller ett trädäck kan man inte kräva ska vara lika rent och fint som om det vore inomhus (har jag insett som är nybliven ägare av ett stort trädäck). Jag blandade grönsåpa med vatten (1 dl såpa till 1 l vatten) och strök ut på däcket. Sen tvättade jag med högtryckstvätt med terassmodul. Och oljade in för att skydda. Tycker att resultatet är fullt acceptabelt, även om färgen är ojämn och det blev ojämnt rent. Man får se till helhetsintrycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.