Full version: Engla
Ralf
Och idag uttalar sig Englas mamma om skriverierna. Det är som jag har sagt, pressen är som gamar o låter de anhöriga inte vara ifred, och om de anhöriga inte vill vara med o "sammarbeta" så väljer man lögner och utpressningsmetoder.

Från SVT:s hemsida:
CITAT
Den mördade tioåriga flickan Englas mamma är kritisk till mediernas intensiva rapportering kring mordet.
Morden på Engla och Pernilla

-Vi är hur illa behandlade som helst i och med vad som hände Engla. Sedan kommer media och trampar på oss ännu mer, säger Carina Höglund till TT inför rättegången som börjar i morgon.

Hon är starkt kritisk till de detaljerade och omfattande beskrivningarna av Englas död. -Man kan skriva om mycket, men släkt och vänner ska inte behöva veta i detalj hur allt gick till, säger mamman till TT.

-Vi har inte en chans att bearbeta vad som har hänt, fortsätter hon.
Berith
Tror hon verkligen att pressen lämnar dom ifred nu? Hon släppte ju in dom tidigare, pressen var ju med överallt, så hon får faktiskt skylla sej själv. Hårt sagt kanske, men det var ju tidigare hon skulle satt gränser, nu är det nog nästan omöjligt.

Den offentliga begravningen t.ex., varför ville hon ha det? Och pengarna hon samlade in till sin kursgård, eller vad det var? Gav hon inte sin tillåtelse till det?
Rose
CITAT (Berith @ 20-07-2008, 19:06) *
Tror hon verkligen att pressen lämnar dom ifred nu? Hon släppte ju in dom tidigare, pressen var ju med överallt, så hon får faktiskt skylla sej själv. Hårt sagt kanske, men det var ju tidigare hon skulle satt gränser, nu är det nog nästan omöjligt.

Den offentliga begravningen t.ex., varför ville hon ha det? Och pengarna hon samlade in till sin kursgård, eller vad det var? Gav hon inte sin tillåtelse till det?

Instämmer.
Piccante
CITAT (Berith @ 20-07-2008, 19:06) *

yes.gif håller med. Englafalllet blev genom media någon nationaltrauma som alla skulle deltaga i och jag tyckte begravningen på tv kändes fel.
henriks
Jag håller inte med - må hända att hon "spelade med" ett tag, men det får väl ändå finnas gränser för vad journalister får ta sig för och skriva i tidningarna.
Netha
CITAT (henriks @ 20-07-2008, 21:19) *
Jag håller inte med - må hända att hon "spelade med" ett tag, men det får väl ändå finnas gränser för vad journalister får ta sig för och skriva i tidningarna.

Men det gör jag.
Har man tiggeri i dödsannonsen och begär att få brgravningsgudstjänsten sänd på TV...
ja då tycker jag inte att hon ska klaga nu.
Men... kanske har pengainströmningen till kursgården avtagit och hon vill ha lite
mer mediauppmärksamhet och därför uttalar sig som hon gör. thumbdown.gif
Ralf
Jag tror mamman hade mkt lite kontakt med pressen jämför med andra. Bilden som länge var den endasom publicerades på mamma var nog tagen på nåt stort möte.

Det enda bilden som förekom på Engla var ju från skolfoto. Familjen lämnade inte ut några fotografier.
Sedan läste jag en intervju med mamman där hon sitter på en trädgårdsstol. Bilden är säkert tagen i smyg.
Jag tror mamma mer eller mindre tvingades att ha begravningen i TV. Tidningarna var på henne som gamar säkert och ville nog ha rätt helst ensamrätt att vara med på begravningen.

Samma sak var det med Arboga-mamman. Man såg bilder tagna på hennes pappa när han komut från sjukhuset, bilder tagna bara rakt upp o ner.

råse-marie
Håller med Ralf .
Familjen har ju varit med i ett stort trauma som förändrar ens liv drastikt .
Tänk vilken sorg och ångest , hur lätt kan det vara att fatta "rätt beslut " och OM man nu ens har den möjligheten ...???

Inte skulle då jag säga att Englas mamma får skylla sig själv , hon har nog lidit nog sad.gif
Men det är ju lätt att sitta och vara klok och besserwiss när man inte går igenom det själv.

skogstroll
inte så smidigt av henne kanske om hon ville undvika media, men hon har säkert haft glädje av media själv då och då. Hur ska man annars få veta vilka sjuka människor som stryker omkring
Lilla Birka
Jag blir lite ledsen när jag ser hur snara folk är att döma efter vad man läst i tidningar. Kan någon föreställa sig hur det skulle vara att förlora ett barn på det sättet? Kanske har det varit en ren överlevnadsfunktion för mamman att göra som hon gjort (vad och hur hon nu gjort, jag litar inte på tidningsskriverier). I en så oerhört svår situation tror jag att man måste ta sig för med något för att överhuvudtaget klara att överleva. Jag tyckte inte heller att det var bra med offentlig begravning, men det har ju hänt förr, Fadime t.ex.

Det finns ett gammalt indianskt ordspråk som säger: Herre, lär mig att inte döma en man innan jag vandrat ett stycke väg i hans mockasiner.
Platinum
Lite på lyran nu...men om mamman inte ville ha publicitet så hade det inte kommit längre än lokalt. Hur flashade upp på tv så!!
Lilla Birka
Ursäkta, men tänk lite!
sqrulan
g.gif Jag har också reagerat på denna media grej,om detta
hadde varit min dotter så skulle jag nog ha velat vara hemma
och grinat ögonen ur mej.Gud nåde den dj...el som hadde
kommit i min närhet!!!! -cry-.gif Pengar vore det sista som jag
skulle tänka på i sorgens djupa smärta.

Att hämnas och mörda tillbaks vore nog min hemska tanke,den
äckliga vidriga människan har inte rätt att leva.Det finns INGEN
som helst tycka synd om i detta fall,han är en mördare,idiot och
ska ha det värsta straff som man kan få!!!! ranting.gif

Jag tycker synd om hans nära,syskon,mamma,pappa att ha en
närstående som är kapabel tilll att göra så hemska saker,det
måste kännas fruktansvärt att LÄRA sig att tycka dåligt om den
som man älskar.
Jag hoppas att denna vidriga varelse en dag vaknar upp och
fattar vad han har gjort så att han verkligen får LIDA helvetets
alla kval!!!!!Men tyvärr så tror jag inte att det kommer att ske,
han lägger det nånstans i bakhuvudet och skjuter det ifrån sig.
Förtränger allt!Hans straff borde vara att hela tiden påminnas
om hur vidig han var,om och om igen......
Det finns INGA ord för vad jag känner för denna varelse. no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon