Anki V
Jag sådden den här sötnosen (Cortusa matthioli) som Helen tipsade om i vintras och nu blommar den.
[attachment=21508:Cortusa_Large_.jpg]
En fråga: När har den sin naturliga blomningstid? Jag gissar att i år (1:a året) kan man inte räkna som normalt.
Tips

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Men såå roligt att du nappade på något som jag tipsade om biggrin.gif Mina brukar blomma i juni
http://www.odla.nu/album/data/helen/5490_p59726.jpg
så stor blir den ganska fort och är supersöt.....
Anki V
Tack, jag har placerat Cortusan med tanke på att den skulle blomma vår/för sommar.

Dagens frösåddtips var ju en höjdartråd speciellt för oss som bor i lite högre zoner.

OT:
När du tipsade om Thalictrum aquilegifolium v. sibiricum frågade jag om mina skulle bli lika stora som dina fast de inte hade sortnamnet sibiricum………och det blev de minsann laugh.gif .

Jag mätte i gåt och då var de drygt 1,7 meter…..och dom placerade jag tillsammans med rosor som är knappt metern rotfl.gif .

Det blir till att gräva en ny rabatt med plats för höga perenner sweatingbullets.gif .

Tusen tack Helen för de underbara växter du visat oss och de användbara tips vi fått thanks.gif .

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
hahaaa, ja, Rutorna - Thalictrum kan bli väääldigt höga men dom är så fina.
Bara roligt att få ge tips om växter biggrin.gif Jag/Vi får väl komma med lite fler -09, har lite på lur
ewa zon 3
Här är också ett resultat av ett av Helens frösåddstips. Ilamnia rivularis - svenskt namn?
Inte så bra bild på de höga blomställningarna men frökapslarna på fröställningarna är snygga tycker jag.
Väldigt vackra lönnlövsliknande blad har den också

[attachment=21554:bild1.JPG] [attachment=21555:bild_2.JPG]

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Så roligt att se yes.gif
Madeleine1
Iliamna rivularis = bäckmalva smile.gif
http://skud.se
Heda
Åh, så roligt att se!! Cortusa matthioli är ju helt underbar!! Den vill jag ha, nu har jag gått med i STA så kanske har jag chans på några fröer utan att leta ihjäl mig eller betala porto från utlandet....kunde inte hitta den på fröfirma i sverige??

Ett tack till Helen också som bidrar med så mycket inspiration och mod!!

Ett tack till hela forumet också som bidrar med så mycket erfarenhet och hjälp och vänskap och tröst och....TACK till alla Odlaiter!! För att ingen fråga är för dum och man aldrig någonsin behöver försöka verka mer erfaren än man är för att bli till fullo accepterad!!

//Heda
Anki V
Heda, mina blommor på Cortusa har bildat frökapslar nu och finns det minsta chans att de hinner mognar så har du första tjing. Blir det nått` hör jag av mig.

/Anki
Gåsis
Cortusa matthioli blommar jättetidigt hos mig och är bland det första jag får fröer från. Iliamnan hade jättefina blommor men fick någon slags rost som jag aldrig sett hos mig förr. Jag har oxå förlitat mig på helens tips, dom är toppen för oss i högre zon. Tack för att du kan mycket och orkar.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon