Thalassa
Jag har samlat på orkidéer några år nu och kommit upp i dryga 30-talet plantor, några vanliga andra ovanliga. Alla plantorna är mycket tacksamma och blommar nästan jämt. Tyvärr upptäckte jag för ett litet tag sedan små bollar på bladen på en av dem och det började bli klibbigt på fönsterbrädan. Jag tänkte inte så mycket mer på det men straxt hade hela växten invaderats och det började sprida sig till flera. Jag har nämligen dessutom haft för vana att flytta runt dem lite så att det skall vara lika många blommande i varje fönster, så när några har vilat har de fått flytta och ge plats för blommande osv.

Idag åkte jag till Åsby trädgård och hörde mig för och fick veta att mina plantor har sköldlöss. Jag fick därför tips om ett piller som man stoppar i krukan och en spray som man sprayar på bladen. Jag inhandlade båda bekämpningsmedlen och har ikväll behandlat samtliga. Tyvärr upptäckte jag vid närmare granskning att vissa även har ullöss. Ungefär 10 st är nu angripna av antingen sköldlöss eller av ullöss.

Hur tycker ni att jag ska göra, slänga alla som är angripna? eller räcker det med att jag har behandlat samtliga?

Eftersom orkidéer är ganska dyra, speciellt de ovanliga, så är det ju en ganska värdefull samling och jag vill verkligen inte behöva slänga samtliga. Därför känns det ju kanske bättre att ta det säkra före det osäkra. Å andra sidan vill jag inte slänga de andra heller, men det kanske är lika bra?

confused.gif

Jag vill också passa på att varna för att handla orkidéer på Romantica i Kungsör. Det var därifrån den första angripna kom ifrån. Det var nämligen den som visade sig ha sköldlöss ganska snabbt efter hemkomsten. Eftersom jag inte hade några problem med skadedjur innan drar i alla fall jag slutsatsen att det var via den nya de kom.
pejori
Släng inte!!!!
Fortsätt med dom medel du fått tipps om.
Vilka medel är det?
Provado + fungerar, även om jag personligen lyckats bättre med sprit.
T-Röd fungerar, men även vanlig alkohol.
Duscha med handdusch eller tvätta med topps.
Späd inte ut spriten!!!

Isolera dom du vet är angripna i ett separat rum, och behandla alla i förebyggande syfte.
Gör det var tionde dag i mågra månader.
Det går om man är enveten..
Åsa, mälardalen zon 2
När jag inte lyckades få bort sköldlössen efter ett års behandlingar med såpsprit, provado och dyl. så köpte jag en flaska Bionim, väldigt dyrt men all ohyra försvann.
Thalassa
CITAT (pejori @ 20-07-2008, 21:43) *
Släng inte!!!!
Fortsätt med dom medel du fått tipps om.
Vilka medel är det?
Provado + fungerar, även om jag personligen lyckats bättre med sprit.
T-Röd fungerar, men även vanlig alkohol.
Duscha med handdusch eller tvätta med topps.
Späd inte ut spriten!!!

Isolera dom du vet är angripna i ett separat rum, och behandla alla i förebyggande syfte.
Gör det var tionde dag i mågra månader.
Det går om man är enveten..

Det är provado spray + pinnar som jag nu har använt. Jag får väl avvakta och se vad som händer. De som jag vet är angripna är nu tillsammans i ett eget rum så hoppas jag att det inte sprider sig vidare.

Tack för tipsen och tipset om t-röd, om inte provado gör susen så provar jag det.

Hoppas verkligen att det går att få bukt med, enveten kommer jag definitivt att vara.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-07-2008, 23:51) *
När jag inte lyckades få bort sköldlössen efter ett års behandlingar med såpsprit, provado och dyl. så köpte jag en flaska Bionim, väldigt dyrt men all ohyra försvann.

Ska lägga bionim på minnet också ifall behandlingen inte fungerar.

Tack för tipsen! tummenupp.gif
skogstroll
jag hade samma problem och gav upp tyvärr pga flytter mm. Jag tror ena könet av lössen sitter nere i "jorden" och man måste skölja rent ordentligt i rotsystemet för att få bort eländet och plantera om. Att bara ge sig på de på bladen räcker inte
Biggan_
Tänk på att provadopinarna också innehåller gödning! Det blir för mycket av det goda om du gödselvattnar också eftersom orkidéer skall ha minimalt med gödning. Alltså ingen gödning när du har provadopinnar.
noora
CITAT (skogstroll @ 21-07-2008, 11:30) *
jag hade samma problem och gav upp tyvärr pga flytter mm. Jag tror ena könet av lössen sitter nere i "jorden" och man måste skölja rent ordentligt i rotsystemet för att få bort eländet och plantera om. Att bara ge sig på de på bladen räcker inte

Japp, glöm inte att kolla i krukan efter ull-lössen! Dom gör små vita tussar. Tur att orkidéjorden ändå är ganska lätt att byta ut.
Thalassa
CITAT (skogstroll @ 21-07-2008, 11:30) *

Usch vad jobbigt det låter. Jag höll på i timmar igår bara med att behandla och göra rent fönsterbrädor. Men det är väl bara att få det gjort, förhoppningsvis räcker det med de som är smittade nu.

CITAT (Biggan_ @ 21-07-2008, 12:54) *
Tänk på att provadopinarna också innehåller gödning! Det blir för mycket av det goda om du gödselvattnar också eftersom orkidéer skall ha minimalt med gödning. Alltså ingen gödning när du har provadopinnar.

Det får de aldrig ändå så whistling.gif Jag känner mig ibland som en orkidémisshandlare för de får knappt aldrig vatten och ingen annan vård heller. De sitter i spagnummossa och kompost och får vatten sådär en gång per månad. Men trivs det gör dem! Så jag antar att misshandel lönar sig flirting.gif Så ingen fara att de skulle få för mycket gödning alltså rolleyes.gif

Men tack för varningen!

CITAT (noora @ 21-07-2008, 13:24) *
Japp, glöm inte att kolla i krukan efter ull-lössen! Dom gör små vita tussar. Tur att orkidéjorden ändå är ganska lätt att byta ut.

Det skall jag göra, jobbigt men slår jag ut det på den tid jag lägger ner på dem i övrigt så är det nog inte så farligt ändå.
pejori
För att göra det ännu jobbigare... sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif
Orkideer har svårt att tillgodogöra sig provadopinnar. rolleyes.gif
Eftersom dom hålls torra, så får man lösa upp dom i vatten och vattna uppifrån. trostar.gif
Thalassa
CITAT (pejori @ 21-07-2008, 18:50) *
Eftersom dom hålls torra, så får man lösa upp dom i vatten och vattna uppifrån. trostar.gif

Jag tänkte faktiskt lite på det när jag stack ner dem, hur de skulle kunna lösas upp med tanke på hur torra orkidéerna för det mesta är. Men de som är nedstuckna får vara kvar, men då skall jag också lösa upp några och vattna med nästa gång jag vattnar.
Biggan_
CITAT (pejori @ 21-07-2008, 18:50) *

slap.gif Tänkte inte på dé! Så klart skall dom lösas upp i vatten!
pejori
CITAT (Biggan_ @ 21-07-2008, 20:40) *
slap.gif Tänkte inte på dé! Så klart skall dom lösas upp i vatten!

naughty.gif rotfl.gif kompiskram.gif
noora
Hur mycket vatten brukar ni ta när ni ska lösa upp en provadopinne? Man vill ju inte att det ska bli för starkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon