Idag åkte jag till Åsby trädgård och hörde mig för och fick veta att mina plantor har sköldlöss. Jag fick därför tips om ett piller som man stoppar i krukan och en spray som man sprayar på bladen. Jag inhandlade båda bekämpningsmedlen och har ikväll behandlat samtliga. Tyvärr upptäckte jag vid närmare granskning att vissa även har ullöss. Ungefär 10 st är nu angripna av antingen sköldlöss eller av ullöss.
Hur tycker ni att jag ska göra, slänga alla som är angripna? eller räcker det med att jag har behandlat samtliga?
Eftersom orkidéer är ganska dyra, speciellt de ovanliga, så är det ju en ganska värdefull samling och jag vill verkligen inte behöva slänga samtliga. Därför känns det ju kanske bättre att ta det säkra före det osäkra. Å andra sidan vill jag inte slänga de andra heller, men det kanske är lika bra?

Jag vill också passa på att varna för att handla orkidéer på Romantica i Kungsör. Det var därifrån den första angripna kom ifrån. Det var nämligen den som visade sig ha sköldlöss ganska snabbt efter hemkomsten. Eftersom jag inte hade några problem med skadedjur innan drar i alla fall jag slutsatsen att det var via den nya de kom.