Full version: Jättenattljus
Ella
Vi hittade några jättenattljusplantor invid en byggarbetsplats. Jag läste att den är tvåårig, då kanske jag inte ska ta de stora finna blommande exemplaren utan snarare den lilla plantan bredvid, eller...

Eller ska jag ta frön istället?! och hur gör man då? Jag tror aldrig att jag har lyckats med egenhändigt plockade frön!

Någon som har gjort något av det, plockat frön från jättenattljus och sedan sått eller flyttat plantor! Snälla berätta wub.gif wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
Det är inte så stor idé att flytta dom blommande exemplaren. Låt dom stå och samla frön senare. Däremot är det smart att flytta ettåringarna nu. Tänk bara på att vattna ordentligt efter flytten. Nattljus tål att stå nästan hur torrt som helst när dom väl är rotade men sloknar direkt när man planterar om dom.

Frön tar man när frökapslarna torkat och öppnar sig i spetsen. Detta sker kontinuerligt till långt in på hösten. Fröna är mycket små, nästan som dammkorn och väldigt många. Bara släng ut dom på marken där du vill ha nattljusen och dra över med en kratta. Dom som inte gror nu kanske gror om några år.

Definitivt ingen problemväxt, möjligen då att det blir för många. Här uppe i Göteborg börjar den närma sig nordgränsen. Ibland stryker alla övervintrande exemplar med om vintern blir blöt och hård men eftersom det finns en fröbank liggande i jorden så kommer den igen. För övrigt är den inte strikt tvåårig. Den kan blomma första året och även ta tre år på sig.
Ella
Va bra!!! Då ska jag satsa på ettåringarna och ta med några frökapslar för säkerhetsskull och strö över jorden. Blir det inte blommor nästa år så kanske jag pillar ner nåt annat istället och nattljuset blir ett hatat ogräs ohmy.gif De plantorna blir jättevackra i kvällsskuggan.

Tack så hemskt mycket för att du svarade så bra. Nu har jag bara en fråga kvar. Vilken typ av jord odlade du dem i, sand, lera eller något annat smile.gif

Tack än en gång för hjälpen. Det är så kul att skapa min lilla trädgård, men ännu kuligare när man inte behöver betala riktigt allt smile.gif wub.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jorden har ingen betydelse. Den frösår sig villigt i rabatterna, gräsmattan och mellan betongplattorna i trädgårdsgången. Även i springor i asfalten på gatan. Men plantorna blir givetvis störst i näringsrik jord. Bara det inte är för fuktigt för dom ruttnar lätt i så fall på vintern.
Ella
Då får vi se om min dränering och nedgrävning av grovt grus räcker till!!! tongue.gif

På min lilla plätt tror jag bara att det är rotogräs man får akta sig för rolleyes.gif laugh.gif smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon