Hej
Jag har ett fikonträd i mitt uterum som börjat få gulnande och fula blad (se bild). Fikonet står en bit in i rummet så det har ingen direkt sol. Uterummet blir ganska varmt när solen står på 30-40 grader. Jorden var lite torr igår så den fick sig en bra klunk vatten men jag tycker att det har blivit ännu lite sämre idag.
Står den fel i uterummet eller är det fel på vatten eller näring?
[attachment=21515:DSCN9467.JPG]
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 09:58
ser ut att ha torkat för mycket i samband med hög värme . vattna den mer och låt den sedan torka upp lite på ytan . den verka också vilja ha lite näring . men näring kan du vänta till våren istället .
fikon vill gärna ha sol , men till våren igen i feb-april efter vintervilan så plantera om det i ny jord som du blandar upp med leca och ca 4-5veckor efter ge den lite näring 1-2gånger i månaden . sätt den också gärna ute under vår-sommar-höst och ta in den efter en frostnatt och sedan övervintra den svalt runt 0c +10c . är det ''varmt'' åretrunt så inverkar det negativt på blomningen och plantan plus så får den löättare ohyra då under vintern vilket inte är bra .
OK tack för ditt svar. Det kanske inte fungerar så bra i mitt uterum då. Detta ligger nog närmre 15 grader på vintern och som sagt 30-40 grader en solig dag på sommaren.
Får kanske bli att plantera om till en kruka att ha ute istället. Hur är det med sol på vintern, jag skulle kunna sätta trädet i garaget på vintern men där är det väldigt mörkt.
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 12:55
sätt den i ny jord till våren och sätt ut den när det går . är det dåligt väder kan du ha den i uterummet istället men är det en hyfsat bra vår-sommar-höst så kan den stå ute . men skulle det regna hela sommaren igenom och vara kallt då kan den hellre stå i uterummet . om du förstår hur jag menar ?
Fikon är lövfällande även i naturen och växer vilt där det blir någon form av vinter . och så vill den även ha här alltså mörkt och kallt ,, i ett mörkt garage som hållert hyffsat frostfritt är en bra placering att sätta den i . och vill du förlänga säsong kan du sätta ditt fikon i uterummet i feb och sedan när det är ca +15c ute kan du sätta ut den ute ( sätt den då i skuggan först ). eller om du sätter ut den i direkt när det är runt +5c och tar in vid hård frost . den ska ju helst tappa bladen ute och få dom ute .
som du märker har du en del alternativ tack vare att du har ett varmt uterum . så visst det fungerar bara den inte torkar ut för mycket och att den inte får det så varmt på vintern .
Jag började med en rejäl genomvattning, därefter lät jag jorden torka upp en gång och sedan dess har jag hållt jorden lätt fuktig. Är detta rätt eller vill det alltid torka upp helt emellan vattningarna? Det står att det ska vattnas dagligen på lappen som följde med.
Jag har placerat trädet ute i skyddat sydöst läge. Bladen fortsätter dock att gulna och tillslut torkar de ut helt och ramlar av. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag köpte trädet i våras och planterade om det i någon lecablandad jord. I början växte det så att det knakade för att nu helt ha avstannat och börjat tappat bladen istället.
Vad gör jag för fel?
Alexander-VG-zon3
31-07-2008, 22:06
CITAT (Belunn @ 31-07-2008, 20:43)

Jag började med en rejäl genomvattning, därefter lät jag jorden torka upp en gång och sedan dess har jag hållt jorden lätt fuktig. Är detta rätt eller vill det alltid torka upp helt emellan vattningarna? Det står att det ska vattnas dagligen på lappen som följde med.
Jag har placerat trädet ute i skyddat sydöst läge. Bladen fortsätter dock att gulna och tillslut torkar de ut helt och ramlar av. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag köpte trädet i våras och planterade om det i någon lecablandad jord. I början växte det så att det knakade för att nu helt ha avstannat och börjat tappat bladen istället.
Vad gör jag för fel?
när den nu stått inne i uterum är den inte riktigt med i svängarna . och kommer den ut nu så kommer den nog tappa bladen och avstanna i tillväxten . men det är helt normalt och inget som skadar den så gör den när den ska ställa om sig . plus snart ska den in i vila om nån månad så då tappar den bladen av naturlig orsak dvs för höstlöv . sedan till nästa vår när du tar ut dom nakna grenarna i ett varmt och soligt läge ( skydda den mot vårfrost eller ta in ) men väl ute på våren kommer den få nya friska fina blad . plus vattnar du den för mycket visar det sig som gula blad . så låt den torka upp mellan vattningarna .-
OK. Tack igen flaxss!
Den började gulna och tappa bladen när det var som ruggigast så det kanske var bristen på ljuse som satte igång det hela.
du vet att fikon är tappar bladen under hösten , så naturligt viss skulle bladen ser ut så, under den här tiden.
H: Bassam
Fast jag tyckte att det var konstigt eftersom det inte var höst ännu.
Efter at ha stått ute ett tag så har trädet faktiskt börjat se lite bättre ut och skjuta nya skott igen så det verkar som om det väntar lite med höstvilan.
Synd att det inte verkade gilla uterummet eftersom det var där jag hade tänkt ha det, tycker att man läser lite här och där om folk som har fikon i uterum med framgång.
Alexander-VG-zon3
09-08-2008, 11:44
CITAT (Belunn @ 09-08-2008, 11:09)

Fast jag tyckte att det var konstigt eftersom det inte var höst ännu.
Efter at ha stått ute ett tag så har trädet faktiskt börjat se lite bättre ut och skjuta nya skott igen så det verkar som om det väntar lite med höstvilan.
Synd att det inte verkade gilla uterummet eftersom det var där jag hade tänkt ha det, tycker att man läser lite här och där om folk som har fikon i uterum med framgång.
bra att den skjuter nya skott som jag skrev kommer den trivas bättre ute från vår till sen höst . fast fikonen är ju en växt som växer i Medelhavsklimat ( med torra och varma somrar och varma höstar med regnig och kylig vinter med ibland frost men även också soliga vintrar med varma dagar och kyliga nätter ) så kommer den då ut i +10c +15c på natten och varma dagar än från ett uterum så kan den få en aning om höst . har det dessutom nu regnat mycket och svala dagar så indikerar det ännu mer höst . vilket gör att den får kanske mer gula blad . men din tror inte jag vill ha höst nu . så ha den kvar ute och så hoppas vi att den kommer trivas bättre nu . att den såg värre ut ett tag ute var nog att den fick en chock . japp det finns folk om har dom i uterum men dock både soligare och i lägre värme och svalt på vintern än vad ditt ev har . ingen direkt sol och ca 30-40c på dagen och på vintern +15c är inte bra .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.