Full version: Lite kvällsrosor
Sidor: 1, 2
Kajsa
Tar en ny tråd, häng på med era bilder.

Hill, Poulsenros från 2004, blir bara 50 - 90 cm, doftlös

Bassino, Kordes ros som jag tycker mycket om, också en minatyrros.

Bright Cover, ca 50 cm för framkanten, så ljuvlig och lätt placerad

Gripsholm, Slottsros köpte en till dammen och den har vuxit kraftigt och mycket blommor

Heritage, Austinros, sköter sig bättre denna sommar

Bernard, Portlandsros från 1818. Blir ca 1 m och doftar starkt. Ny här.
AnnammA
Bernard var ju en riktig goding! wub.gif
Ezereht
Jag fotsätter vara kär i cover-rosorna jag smiley_small_hug.gif

*lägger till på lista..hus...flytta mer söderut än zon 5... (kommer ju från zon 6).

Ska fota min jättesöta adeladie hoodless nån dag när det inte ösregnar.
Anki V
Två stycken från mig…..
[attachment=21575:MF1__Large_.jpg][attachment=21574:Peace__Large_.jpg]

Morden Fireglow som har en helt fantastisk orangeröd färg…..Den riktigt glöder! Samt den alltid så fantastiska Peace…..men har de någonsin varit så här stora tidigare?

/Anki
Ezereht
Wow det var verkligen jättestort! Nästan som en pion. (peace). Synd vaje blomma varar så kort.

Morden fireglov ser så tjusig ut men tror jag lästen nånstans den skulle vara mottaglig för mjöldagg och svartfläck... hur har den varit hos dig? Frisk?
Anki V
CITAT (Ezereht @ 22-07-2008, 18:37) *
Morden fireglov ser så tjusig ut men tror jag lästen nånstans den skulle vara mottaglig för mjöldagg och svartfläck... hur har den varit hos dig? Frisk?

Första året, nyss hemkommna från Löta hade de lite svarta fläckar. De två senaste åren, i den hälsosamma norrlandsluften har de varit helt friska. yes.gif
Mera lägereldar! wub.gif
[attachment=21628:MF4__Large_.jpg][attachment=21627:MF3__Large_.jpg]

/Anki
Kajsa
Fina bilder Anki. Morden Fireglow kan få en del svartfläck här, kanske den Kanadaros som får mest.
Kajsa

Laguna, Klätterros från 2004 från Kordes, blommade först andra sommaren, zon 3

The Fairy, varken trist eller plastig, utan bara underbar med alla sina bra egenskaper.

Captain Hayward, inte lätt hitta en Remontant ros som klarar zon 4 men här är en.
Ny här i år, doftar starkt, blir ca 1.20 hög, ros från 1893.

White Perfection, rugosa som blir ca 1.20 eller mer, doftar gott och helt frisk, ny här, zon 5

Rosenholm, en ganska ny klätterros från Poulsen, Wichurana - gr. såg den hos Anette i Nora men enligt LÅG är det en zon 3 ros, tiden får utvisa, bara 1.5 m nu andra året, kan bli 2 - 4 m.
buffy
Den här rosen önskar jag mig! Detta ex finns i Fredriksdals rosenträdgård (Helsingborg), och så här vacker var den under Rosdagarna i år. Ritausma, rugosa-ros, remonterande.
Ezereht
Fin vit ros! smile.gif Vilken zon går den till?

Nu har jag fotat lite och lagt upp bilder. Min kamera tar inte så bra bilder när det är kväll/natt. Kanske får fota om några sen när det är ljusare ute.

Morden Sunrise.

Katharina Zaimet (eller nått sånt)..

Marie Bugnet.

Adeladie Hoodless, börjar bli lite överblommade. Finns några knoppar så kommer väl fler så småningom.
Ezereht
En till ros som slagit ut, Morden Centennial.

Kajsa
Ja, vad härligt Ezereht, där har du många fina rosor rose.gif
buffy, Ritausma ska jag plantera i höst, en ros jag gav bort för fem år sedan men nu har jag en bra plats i tomtgränsen, den är otäckt taggig så man ska fundera två ggr. hur man placerar den.
Thé
Ritausma är riktigt fin, jag såg den också på Fredriksdal. Men alla taggarna...!

Här kommer några av mina rosor, som jag fotograferat de senaste veckorna:

Souvenir de la Malmaison Min lilla Souvenir de la Malmaison har börjat blomma. Planterad i maj som barrotad utan blad. Doftar ljuvligt. Förhoppningsvis blir den högre till nästa år.

Mortimer Sackler1.jpg Mortimer Sackler ger ett något prinsessaktigt och näpet intryck, även om blommorna inte riktigt velat slå ut och bli så där näckrosaktiga som tanken var. De slår ut en bit och vissnar sedan, kanske för att det är så varmt. Doften är ljuvlig, helt i min smak. Knopparna är röda, blommorna rosa. Jag tycker om Mortimer Sackler.

Mortimer Sackler2.jpg Mortimer Sacklers första blomma, som vände sig upp och ner redan som knopp. När den sedan slagit ut var halva näckrosaktig, medan andra halvan var missformad. Ingen av de andra blommorna har vänt sig upp och ner.

Geoff Hamilton2.jpg Äntligen har Geoff Hamilton slagit ut. De yttre kronbladen har en del fula bruna fläckar, men doften är god och busken ser fin ut.

Kajsa
Vackra rosbilder holyanna, jag missade mina första rosor på Mortimer Sackler, ja den är ju för näpen. S.de L Malmaison är för tjusig, har funderat på den i kruka då och då.

Rockin Robin, ros från USA 1997, blev ca 70 cm, ville ha ett litet smycke vid vår nya damm
Små blommor som sitter i klasar, polyantha ros, zon ? ?

Soft Cover, Poulsen ros från 2005. Köpte 2 st i vår rosen blir 40 - 50 cm hög, breda redan första sommaren

Troligen zon 4 som andra Cover rosorna
Ezereht
Roligt med en Malmaison-ros. Jag läste en biografi om Empress Josephine för ett tag sedan, tänk vad vackert det måste ha varit där.
renate
Å jag har drömd om en Souvenir de la Malmaison men den tål inte min zon men i kruka går den väl att ha.Jag har Mrs John Laing i kruka och den har växt till sig fint i år och blommat oavbrutet.

[attachment=22008:2008_07_...__Large_.JPG] Mrs John Laing
[attachment=22009:2008_07_...__Large_.JPG] Jaques Cartier med perovskia och tagetes som sällskap
Thé
Du kan säkert ha den i kruka, den blir ju inte så stor.

Själv drömmer jag om Mrs John Laing, blev fullständigt betagen när jag såg den på Fredriksdal där den stod och blommade med en blomma som jag kunde stoppa näsan i. Min mor, som var med, sa att hon hade haft en och att det inte gick så bra. Men för mig ska det säkert gå bra smile.gif
AnnammA
Jo, men Holyanna. Du bor ju i rätt zon, ialllafall...
Sedan kan det ändå bli lite kink med Mrs JD - min har för tillfället lite svartfläck, men är snart på gång att remontera igen...Och lite xtra gödselgivor krävor hon, men ack så vacker! wub.gif och vilken doft!

Mrs John Laing.JPG

Mrs J.L.2.JPG
(Fotona från i fjol...Hade tydligen inga foton från i år, men det kan bli!)

Monarda
Nu har det regnat och blåst i tre dagar men Queen Elizabeth står lika ståtligt rak i ryggen ändå. Den rosen är det krut i! I år har den 27 knoppar på en planta, nytt rekord sedan jag tog bort myntan som växte runt fötterna på henne.

P8050414a.jpg

Kajsa
Oj, 27 knoppar på Queen Elizabeth hur har du matat den rosen Monarda ?

Här lite bilder

Gärtnerfreude, en liten ros bara 0,5 och klarar zon 5 då måste jag ha den

Eglantyne, Austinros köpte tre i våras, rosen är underbar

Summer Wine, en klätterros från Kordes, ny i vår av Anette efter en rosträff i Nora

Golden Eye, Easy Elegance ros, åker in på listan rosfavoriter även i år, blommorna är stora.
AnnammA
"Zephrine Drouhin" känd från en deckare av Agatha Christie. Härligt rosa färg, doftande och remonterande. (Vet inte härdigheten längre upp...)

Zephrine D3.JPG

Zephrine D2.JPG

Zephrine D.JPG

stennie
Köpte dom här från Horto green för ca 6 veckor sedan, som barrotade......Nu blommar dom

Bernstein

Regensberg
Ezereht
Oooh Bernstein var superdupersnygg!! Vad är det för zon på den?
renate
Jag lyfter upp tråden med nya kvällsrosor.Det regnade småspik när jag fotade.

[attachment=22602:2008_08_...__Large_.JPG] Frühlingsduft
[attachment=22603:2008_08_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual
[attachment=22604:2008_08_...__Large_.JPG] Ett böt bi i StP
AnnammA
"Schubert" en myskroshybrid av Lens, köpt i våras på Roskraft. Har växt på bra i sommar, tycker jag.

Schub3.JPG

Schub2.JPG

Schub.JPG

Kajsa
Oj så mycket härligt ni lagt in i rosväg rose.gif Efter allt regn laddar alla rosor om nu, lite värme bara så

The Mayflower, köpte 2 st i våras, ska vara en helt fisk Austinros

Eglantyne, köpte 3 st i våras, den rosen blir en favorit, vuxit bra och så fin

5 st Leonardo da Vinci blev så bra vid dammen, härlig ros
Thé
Mayflower är ju bara för fin...! Luktar den gott också?

Mina rosor verkar inte ladda om. De bara står. Särskilt New Dawn bekymrar mig,
den har bara blivit runt 40 cm hög, inga kraftiga skott alls.
Den har blommat och nu har den ett enda skott på gång med en knopp,
men inget nytt nerifrån som kan bli något lite större....
Kajsa
Det är varmt länge till, New Dawn tar säkert fart under hösten och i din snälla zon, vänta bara så....
Mayflower doftar frukt och kryddor enligt doftproffsen, jag känner bara att det luktar gott.
Thé
Tack Kajsa! Jag glömde förstås fråga hur stora Mayflowers blommor är!
Det är sådana fakta som aldrig går att hitta, förutom i LÅG och där är den väl inte med.
Kajsa
Blommorna är mindre än många andra Austin som jag sett i sommar. The Mayflower är med i nya LÅG han skriver att kraftiga skott kan ge 10 - 20 blommor på stjälkarna, det är mina för nya för ännu. Mått 1.2 x 1 m, och ovanligt frisk.
Här en bild till med dom täta kronbladen och den lilla näpna spetsen. Rosen är också med i Franziska Krölls senaste rosbok, där står exakt vad den doftar, dom har doftproffs på Flora Linnea.

The Mayflower

Anna, lägger du in dina rosbilder på Roslistan nu, du är ju också med i AOT, Rosforum. Fyll på, nu när vi kan göra det själva !!!
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 16-08-2008, 12:52) *
Blommorna är mindre än många andra Austin som jag sett i sommar. The Mayflower är med i nya LÅG han skriver att kraftiga skott kan ge 10 - 20 blommor på stjälkarna, det är mina för nya för ännu. Mått 1.2 x 1 m, och ovanligt frisk.
Här en bild till med dom täta kronbladen och den lilla näpna spetsen. Rosen är också med i Franziska Krölls senaste rosbok, där står exakt vad den doftar, dom har doftproffs på Flora Linnea.

The Mayflower

Anna, lägger du in dina rosbilder på Roslistan nu, du är ju också med i AOT, Rosforum. Fyll på, nu när vi kan göra det själva !!!

Jo, jag gör det då och då. Titta t ex på Walferdange...Sedan är jag lite försiktig med en del av mina bilder till AoT, då jag hört/fått förr mig att de automatiskt får rättigheterna till mina bilder, när jag lagt dem där. (Har jag rätt eller fel?)
Kajsa
Nej det har jag inte hört, ska fråga Anna. Har mängder i deras listor, men dom ringer ibland om rosbilder och då har dom betalat bra så inte får dom användas hur som.
Anneli zon 4
CITAT (Monarda @ 05-08-2008, 19:41) *
Nu har det regnat och blåst i tre dagar men Queen Elizabeth står lika ståtligt rak i ryggen ändå. Den rosen är det krut i! I år har den 27 knoppar på en planta, nytt rekord sedan jag tog bort myntan som växte runt fötterna på henne.

P8050414a.jpg

Anneli zon 4
CITAT (Monarda @ 05-08-2008, 19:41) *

P8050414a.jpg

Hej
Har du haft den länge? Jag har en 15 år gammal och den är enorm, står helt fritt och är nu c:a 2,5 m hög, ett par grenar är 1 m högre. Den har blommat med flera hundra blommor nu och då har den ett par månader kvar. Fryser ofta ner men det gör inget för den kommer igen. Det är lätt att ta skott av den, min är "mamma" till närmare 50 ättlingar.
Queen Elisabeth.JPG

Rosrabatt.JPG

Kajsa
Jag ställer mig i kö för ett skott ! Är den rotäkta tro idag, hur kan den bli så stor i zon 4 ? Tycker Queen Elizabeth annars är mycket svårflörtad här i min trädgård, hur gör du ? Vad har du för jord, gödslar mycket ?
renate
Tog en fotorunda efter dagens trädgårdsarbete i soligt väder.Upptäckte att Maidens blush hade några enstaka blommor.

[attachment=23070:2008_08_...__Large_.JPG] Maidens Blush remontera i år.
[attachment=23071:2008_08_...__Large_.JPG] Hansa
[attachment=23072:2008_08_...__Large_.JPG] Poulsens Pearl
[attachment=23073:2008_08_...__Large_.JPG] New Dawn
Kajsa
Ja tänk att Alba rosorna remonterar i år renate, mycket roligt.

Här lite bilder från dagen mellan alla skurar

White Jacques Cartier, Portlandsros ny sedan i höstas, blir ca 1 - 1.20 m, zon 5 ros

H.C. Andersen, Poulsenros som är frisk och bra, zon 4

Macy´s Pride, Easy Elegance ros och rotäkta, en frisk toppenros, i år ca 1.20 hög men ska kunna bli högre
finns hos Hortogreen, zon 4 ros

Mrs John Laing, Remontantros på gränsen här, zon 3, planterad skyddat vid uteplatsen. Köpt förra våren av Cedergrens. Såååå vacker, doftar.
stennie
FAIRY DANCE

PINK THE FAIRY

WHITE COVER
renate
Alledes nyfotograferade rosor.tråkigt väder idag,lite kyligt och molnigt med lite regn emellan.Kajsa din vita JC är ljuvligt en sådan måste jag har hi hi.
[attachment=23141:2008_08_...__Large_.JPG] Mrs John Laing
[attachment=23142:2008_08_...__Large_.JPG] La Reine Victoria
[attachment=23143:2008_08_...__Large_.JPG] Lichterkönigin Lucia
[attachment=23144:2008_08_...__Large_.JPG] Jaques Cartier
[attachment=23145:2008_08_...__Large_.JPG] Början eller slut på rosgången med lite lägre remontantrosor
Kajsa
Så tjusigt du gjort där på sista bilden, oj med vackra stenar och annat roligt rose.gif
White Jacques Cartier växer sakta renete, tålamod där, men är härdig. Vi får se om den tar ett skutt nästa år ?

Macy´s Pride, solen sken idag och jag måste ta en bild till på denna friska älsklingsros
Finns hos Hortogreen
Ezereht
Macys pride har dom på smultronstället här i umeå smile.gif Har kikat lite, dom har många fina cover-rosor. Den är verkligen jättefin, men jag antar att den som de andra cover-rosorna inte luktar nästan nått? Fast alla rosor måste ju inte lukta förståss.
Monarda
CITAT (Anneli zon 4 @ 20-08-2008, 21:06) *
Hej
Har du haft den länge? Jag har en 15 år gammal och den är enorm, står helt fritt och är nu c:a 2,5 m hög, ett par grenar är 1 m högre. Den har blommat med flera hundra blommor nu och då har den ett par månader kvar. Fryser ofta ner men det gör inget för den kommer igen. Det är lätt att ta skott av den, min är "mamma" till närmare 50 ättlingar.
Queen Elisabeth.JPG

Rosrabatt.JPG

Min Elizabeth växer helt annorlunda och är inte så buskig som din, men i år har den satt fart och blivit ca 1,5 meter hög.

P8230418c.jpg

Den här skönheten slog ut idag men tyvärr har jag ingen aning om vad den heter. Doftar underbart gör den i alla fall.

P8230421a.jpg
Monarda
Förmodligen sista knoppen på John Cabot för denna sommar

P8230430a.jpg

Ellem
oj, vad jag blir inspirerad att skaffa flera rosor.

[attachment=23215:Fresia_20080803_3x.jpg] Friesia
Lilla Sibirien
[attachment=23267:Lions_Ro...6_aug_08.jpg]
Lions Rose. Planterad i maj 2008, har blommat fint och har ett friskt och grönt bladverk.
Ezereht
CITAT (Monarda @ 24-08-2008, 00:11) *
Förmodligen sista knoppen på John Cabot för denna sommar

P8230430a.jpg

Är det där en john cabot verkligen? Mina knoppar är röda, och blommorna också. confused.gif
Monarda
Det här verkar ju lurigt g.gif . Jag har kollat runt på nätet och det verkar finnas både rosa och röda 'cabottar'.
Verkligen förvirrande!
Ezereht
Det brukar stå röda eller rosaröd eller så. Men alla bilder jag sett har varit mörkt rosaröda. Inte ljusrosa i alla fall? Men vad vet jag... var länge förvirrad över Kajsas Aloha också, men där fanns det två olika med nästan samma namn kom vi fram till.

Här är min John Cabot.
renate
Efter dagens trädgårdsarbete i strålande solsken gick jag en fotorunda,här kommer några rosor.

[attachment=23439:2008_08_...__Large_.JPG] Poulsen's Pearl
[attachment=23437:2008_08_...__Large_.JPG] Louise Bugnet
[attachment=23436:2008_08_...__Large_.JPG] Etude
[attachment=23438:2008_08_...__Large_.JPG] Schneekoppe
Monarda
CITAT (Ezereht @ 28-08-2008, 23:43) *
Det brukar stå röda eller rosaröd eller så. Men alla bilder jag sett har varit mörkt rosaröda. Inte ljusrosa i alla fall? Men vad vet jag... var länge förvirrad över Kajsas Aloha också, men där fanns det två olika med nästan samma namn kom vi fram till.

Här är min John Cabot.

Hittade denna på nätet och precis så här ser min Cabot ut som utslagen.

http://www.gardenvines.com/catalog/john-ca...rose-p-229.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon