Hej !
Hur sköter jag min nyinköpta Strelitzia ? Vad bör jag tänka på ? Klippen man ner den eller låter den vara under vintern ? Någon som vet ? Tacksam för alla tips och råd
/koja72
Alexander-VG-zon3
20-07-2008, 22:03
övervintra den svalt och ljust runt +10c +15c ,, klipp den inte . vill gärna vara ute under vår-sommar-höst så länge det inte blir frost . ha den i skuggan i början om den är ute och sedan sätt den soligt och varmt . vill hållas fuktig under tillväxten . under vintern lite torrare . odlas den inne åretrunt vill den stå soligt och varmt men ändå svalt på vintern . ge normal gönding under sommaren och planteras om i feb .
flaxss...tusen tack för svar. Har satt ner plantan som är ca 20 cm hög i en större kruka, ganska mycket större. Har vattnat genom den och den får stå ute i solskenet och jag hoppas att den tar sig och trivs nu : )
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 15:09
kom ihåg bara att ta in den innan det blir frost och kallt . och låt den inte torka upp för mycket .
Blommar era Strelitzia?
Jag har en frösådd Strelitzia som är... tja, den måste vara uppemot 20 år gammal, som står på en frostfri balkong, och den har aldrig blommat.
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 23:19
min är än så länge bara en frösådd ,, inga blommor .
sqrulan
22-07-2008, 01:28

Jag fick fröer av min dotter för typ 5-7 år sedan,den grodde och
blev himla stor.Nu gav jag upp i år och kastade den och jag ångrar mej inte
ett dugg.Stor kruka massor med näring och vila på vintern svalt och mörkt,så
gjorde jag.Det var säkert inte rätt.Den var så djädra stor så den behövde ett
eget fönster så jag orkade inte vänta längre på den enda tjusiga blomman.
Ja, jag har börjat misstänka att de behöver enorma mängder ljus för att blomma, och att vår säsong eventuellt är för kort. Det vore kul att höra om det är nån som fått den att blomma regelbundet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.