Mrs You
20-07-2008, 21:37
Hej! Jag är ny här på formumet och nykläckt trädgårdsägare. Köpte in två fina Karen Blixen som fick massor av knoppar, jag var jätteglad. Sen när de slog ut blev blomman så tung att det enda man nu ser är baksidan av blomman när alla hänger på sina tunna skälkar. Jättevacker när man reser upp dem men så ska den väl inte bete sig? Nog för att jag läste att den får stora blommor men om detta är resultatet föredrar jag en småblommig... Jag har inte gett den någon näring alls sen planteringen i juni, är det det? De har förmiddagssol sen skugga på em, dock ganska lätt. Någon som vet?
Välkommen till Odla.nu
Nog för att tehybrider är krävande rosor men jag tror inte att rosen nickar för den inte fått näring sedan juni, det ska kunna räcka. Har du vattnat för lite, myror i jorden, lagt för mycket gödning i rosgropen när du planterade, ser den sjuk ut, svarta blad, ohyra, det kan säkert vara lite av varje ???? Vattna mycket om det inte regnat, det kan inte göra mer skada i alla fall. Klipp tillbaka den ordentligt så kan rosen komma igen, det är mycket kvar av sommaren.

Karen Blixen
Ezereht
21-07-2008, 19:05
Mina gör likadant. Jag tror det är för att stjälkarna är för klena eftersom det är små och nya plantor. Tror det blir bättre nästa sommar, jag ska klippa ner mina lite nästa vår.
Jag planterade tre stycken förra sommaren och då blev rosorna enorma - och nickade.
I år har jag inte skött dem alls, förutom att döda lössen, blommorna är mindre och nickar inte. Får se om de överlever till 2009...
Adelina
22-07-2008, 08:06
Det är rätt vanligt att unga plantor nickar; blommorna blir ju oproportionerligt stora jämfört med plantan. Det blir säkert ok när buskarna blir äldre med bättre grenar!
Mrs You
22-07-2008, 10:31
Hej!
Tack för alla svar! Det verkar som om det är för att det är en ung planta av allt av döma för den är inte sjuk vad jag kan se, den har friskt glänsande mörkt bladverk. Jag har plockat bort lite löss som inte hunnit göra någon skada. Vatten har de fått när det varit torrt annars har det regnat rätt mycket här i Stockholm (tyvärr). Jag gick ut och skar ner dem igår efter att Kajsa här sa att man kan få blommor i år igen, hoppas det hinns då. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.