Netha
[attachment=21799:okänd_spindel.jpg]
KURT
Det är nog en mattvävarspindel, men exakt vilken art....?
Netha
Mattvävarspindel har några sagt att det var ... men sedan har andra sagt att detta absolut är en Klotspindel.
Vem ska man tro på?
embees
Den ser inte ut som en klotspindel iaf...
Netha
OK .. klotspindel ser det inte ut att vara.

Ju mer jag kollar på bilder så tror jag att det ändå är en Mattvävarspindel. smile.gif
Azur
Lustigt, den ser nästan ut som en dataproducerad raytrace rendering.
Netha
CITAT (Azur @ 27-07-2008, 22:22) *
Lustigt, den ser nästan ut som en dataproducerad raytrace rendering.

confused.gif förklaring tack!
Azur
Va? Vad finns det att förklara. Jag tyckte bara den fantastiska skärpan, reflektionerna, det perfekta ljuset, och bristen på brus, gjorde att bilden ser ut som en dataframställd bild. Detta är t.ex. inte ett foto, utan en helt och hållet dataframställd bild:
http://www.luxology.com/hellfirewidow/images/place_01.jpg
Netha
CITAT (Azur @ 28-07-2008, 01:37) *
Va? Vad finns det att förklara. Jag tyckte bara den fantastiska skärpan, reflektionerna, det perfekta ljuset, och bristen på brus, gjorde att bilden ser ut som en dataframställd bild. Detta är t.ex. inte ett foto, utan en helt och hållet dataframställd bild:
http://www.luxology.com/hellfirewidow/images/place_01.jpg

Förlåt ... ser att jag uttryckte mig slarvigt blush.gif
Frågade för jag hade ingen aning om vad dataproducerad raytrace rendering betyder.

Det är dotter min som fotat spindeln.
Christer i Falköping
dataproducerad raytrace rendering är något inte heller jag någonsin hört om innan. Inte konstigt att fråga vad det betyder, tvärt om!
Christer.
Netha
CITAT (Christer i Falköping @ 28-07-2008, 21:24) *
dataproducerad raytrace rendering är något inte heller jag någonsin hört om innan. Inte konstigt att fråga vad det betyder, tvärt om!
Christer.

thanks.gif skönt att man inte är ensam om att vara "okunnig" tongue.gif
Azur
Det är väl snarare jag som är datanörd. "Raytrace" kallas det när man gör datamodeller av saker, och sen med hjälp av matematiska modeller beräknar hur ljuset faller mellan saken och ljuskällan (man "spårar ljuset" = trace the light). Resultatet blir bilder som kan se oerhört naturtrogna ut.

Dagens actionfilmer (t.ex. Hulken, Transformers, Spiderman...) består till största delen av raytrace'ade animationer.

Eftersom bilderna är uträknade på dator blir de "perfekta", och saknar helt brus, skärpan är perfekt etc. Det var alltså så jag tyckte bilden såg ut.
Netha
CITAT (Azur @ 28-07-2008, 22:06) *
Det är väl snarare jag som är datanörd. "Raytrace" kallas det när man gör datamodeller av saker, och sen med hjälp av matematiska modeller beräknar hur ljuset faller mellan saken och ljuskällan (man "spårar ljuset" = trace the light). Resultatet blir bilder som kan se oerhört naturtrogna ut.

Dagens actionfilmer (t.ex. Hulken, Transformers, Spiderman...) består till största delen av raytrace'ade animationer.

Eftersom bilderna är uträknade på dator blir de "perfekta", och saknar helt brus, skärpan är perfekt etc. Det var alltså så jag tyckte bilden såg ut.

Detta ska jag vb till dottern ... hon vet nog inte om hur bra bild hon tog på "odjuret" tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon