Full version: Bra jordblandning?
Platinum
Mitt växthus ska fyllas med jord och har en fundering gällande hur jag ska mixa för att få en bra såbädd som är lagomt kraftig. De grödor som jag vet ska in i år är uppdrivna plantor av tomat, gurka och pepparfrukter.

Min tanke var att ta kompostjord + obrukad matjord + plantjord på säck, vad är lämpliga proprtioner? Behöver jag gödsel på påse (kompostjorden innehåller kaninspill)?
KURT
De växterna behöver definitivt extra gödning och komposten innehåller inte speciellt mycket näring, även om den innehåller kaningödsel. Ta så lite plantjord på säck som möjligt, om du absolut behöver den?
Platinum
Plantjorden är väl inte ett absolut måste, mer en fråga om praktiskt.

Det är alltså inte frågan om kompostjord från sluten matkompost utan från en friliggande kompost med trädgårdsavfall, gräsklipp, löv, spån med kaninspill mm.

Men vad är lämplig proportion i övrigt då mellan kompostjord och matjord 50-50%? Antar att jag får köpa nån säck med kogödsel som jordförbättring också då.
KURT
Tomater kan man odla direkt i köpt kogödsel! Komposten tillför bra med organiskt material, innehåller matjorden en del lera så är det bra, och då kan man gärna blanda 50% av varje.
Platinum
Tack KURT, nu är sålådorna förberedda så när som på kogödsel så nu håller jag tummarna att det blir en bra jordmix av det hela så växterna frodas ytterligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon