janko
På hösten eller våren? Om jag köper in den nu,kan den ligga i ett förråd till våren i så fall? Hur mycket per m2?

Jag totalt oerfarenhen med en ny kolonilott på 100 m2....huuuu. Den har aldrig gödslats, då det inte har behövts de 2 åren den har funnits!

MVH Jannica
KURT
Vad är det för växter som skall gödslas? Träd och buskar kan man ge LITE gödning på våren, ettåriga växter och köksväxter behöver ha tillgång kontinuerlig gödning under säsongen.
Söttok06
Jag skulle föreslå till våren. Är det i ordninggjorda rabatter sen förut? Eller massor av ogräs i dem?
Rensa bort ogräset ordentlig nu till hösten så kan du gödsla jorden till våren.

Jag har också kolonilott.
Bassam
alltid naturgödsel ska sätta på marken under hösten, för att ge långsam näring som det blir bra till våren.
H: Bassam
LasseB
Risken med att gödsla på hösten är att allt det goda som man vill att växterna ska få tillgång till lakas ur av höstregn och snösmältning.
Det är nog det gammla bondesamhället som lurar oss att gödsla på hösten. Då hade djuren gott ute hela sommaren gödseln hunnit brinna under sommaren och var med andra ord inte för het för att lägga ut på åkrarna. Dessutom var sena hösten en lucka mellan sista skörden och vinterns arbete i skogen.

Själv gödslar jag ALLTID på våren

Bassam
Varför ska man gödsla på hösten för att naturgödsel ge ut näring långsam och när våren kommer jorden ska behålla mycket näring, jag menar att om ni gödslar på den här våren, växter kan inte använda naturgödsling näring före nästa vår.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon