solmyra
21-07-2008, 07:28
Hjälp, vi har en stor trädgård som är fullständigt vidrig med alla dessa tvestjärta, ber om hjälp med något starkt bekämpnings medel eller något annat trick för att få bort dessa inte så mysiga besökare, Hjälp mvh Matti
Asfalt fungerar bra, tvestjärtarna undviker oftast öppna områden, i alla fall dagtid.
CITAT (KURT @ 21-07-2008, 08:50)

Asfalt fungerar bra, tvestjärtarna undviker oftast öppna områden, i alla fall dagtid.
ja det fungerar ju bra mot ogräs och andra grödor oxå
Ålgryte
25-07-2008, 20:59
CITAT (solmyra @ 21-07-2008, 08:28)

Hjälp, vi har en stor trädgård som är fullständigt vidrig med alla dessa tvestjärta, ber om hjälp med något starkt bekämpnings medel eller något annat trick för att få bort dessa inte så mysiga besökare
Jag läste i en annan tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=75483 tipset att använda Myrr. Basam föreslog en lösning med såpa, T-röd och vatten.
Ska själv pröva båda mot mina snyltgäster!
zaaritha
25-07-2008, 23:40
Ja vad göra?
Här är tvestjärtar i handdukar, på skärbrädor, på VC-stolen,
I det närmaste överallt!
godivaex
26-07-2008, 22:14
Jag hade två i kylskåpet häromdagen. En i mjölkpaketet. Så nu ska de dö. Jag går en räd på balkongen varje kväll och klipper de i två bitar. Använder mig av pannlampa, ficklampa och en trädågrdssax. Grannar tror nog att jag är en idiot. Svårt är det också att få tag på de små jäklarna.
Om jag hade en trädgård skulle jag ruska i plantan och sedan stampa för glatta livet. Ett tips är att försöka hitta var de gömmer sig på dagarna. Själv misstänker jag att de bor i den ihåliga spaljen, men hur får man död på de på dem då? Ingen aning.... Läste en artikel och ett superangrepp på dahlior (de kalasar på min...) i en handelsträdgård. Det visade sig att de bodde i bambukäpparna som dahliorna var uppbundna vid. I EN käpp hittade de 280 tvestjärtar! Äckligt! Och detta var redan 1938..... Går att leta fram på nätet om någon är intresserad.
Man kan även gör egna fällor av t.ex. toarullar som man knycklar ihop. Sedan vittjar man fällorna på dagtid, förhoppningsvis får man en bunt. Själv försöker jag undvika gifter, men använder mig ibland av såpsprit: sprit, såpa och vatten i en blandning. Finns säkert recept här på siten. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.