Bettson
Det är ett stort privilegium att kunna ha semester och ändå upplever jag att många är så missnöjda.

Man gnäller över uteblivet solsken, över att man måste börja jobba igen, att semestern varit för kort (4 veckor), att stugan/ hotellet inte var bra, att ungarna varit bråkiga, gubben besvärlig och svärföräldrarna oförklarligt jobbiga.

Själv var jag lyckig över fjorton dagar då jag skulle avsluta firman under en vecka. Sedan skulle gubben och jag åka bort några dagar.

Av detta blev intet. Jag är helt slut och avslutet av firman går i sniglefart med min huvudvärk. Dessutom har gubben tvingats börja jobba efter två veckor han med, för de måste skörda vall annars finns inget foder till korna i vinter.

Det får gå som det går, djuren måste få foder och man får göra vad man orkar. VI visar glada miner fastän besvikelsen känns lite tung. Det kommer väl fler år om man får leva och ha hälsan. Skulle ge guld för en långweekend bara och man visste att man inte hade en massa jobb hängande efter sig.

Med att då höra allt detta jädrans gnäll från människor som faktist har fått semester, som har fått umgås med sin familj och som till och med kunnat åka bort och koppla av........ det är jobbigt.

Var kommer allt semestergnäll från egentligen, kryper det upp ur hörnorna, är det dunster i marken, inskrivet i almanackan, sitter det i folksjälen eller var kommer det ifrån.

Semester är en förmån och ett privilegie som man borde vara tacksam och glad över.
skogstroll
vet inte om jag borde va så tacksam confused.gif men jag njuter ändå av semestern trots moln och regn. Semestergnäll kommer nog från oss kontorsmänniskor som inte har ett så jordnära jobb som ni och har max 5 veckor om året på en annan plats än ett kontorsrum utan luftfuktighet. Hur kul är det egentligen att för att ha tak över huvudet gå till ett kontor varje dag och bli kasst behandlad av en sur chef? vad föredrar du?
Bettson
BLir du kasst behandlad av en sur chef så tycker jag synd om dig. Försök att ta tag i saken och bytt jobb.

Fast jordnära och jordnära. Maken jobbar visseligen jordnära men som anställd och ändå förväntas han ställa upp som en egenföretagare. Lite surt att aldrig kunna planera en gemensam semester. Har i yngre dagar hyrt stugor och annat när barnen var små men aldig kommit iväg för att inte häet var inne.

Har själv arbetat på kontor i många år men varit tvungen att åka mellan två löningar så några 4 veckor var det aldrig tal om.

Sedan vidtog egenföretagandet men inte blev det bättre då snarare tvärtom.

Så nu tog jag steget och blev anställd igen. Jag sitter gärna under att tak vardagar för löningens skull.
För då kommer jag att vara ledig när jag kommer hem.......
Lön får jag varje månad vilket jag inte är van vid.....
Och en chef som är skyldig att se till att jag får 4 veckor semester
skogstroll
jo det är frågan vad som är värst/bäst... vi får slåss för våra semesterdagar för att få det att gå ihop. vill gärna byta jobb men situationen just nu är inte så lämplig för det sad.gif
anncharlotte
Jodå jag kan faktiskt förstå den som gnäller, jag som inte har någon semester under sommaren. Men jag är inte instängd på mitt jobb utan har ganska stor frihet och är nära naturen (åker båt) och jag har resten av året möjligt att ta mej lite ledigt i stort sett när jag vill. Ja inte under julmånaden då, men resten av vintern.
Att ha full semester nu under sommaren och se den regna bort och veta att det är 11 månader till nästa gång tycker jag är skäl till lite gnäll i alla fall.
Sen att livet kan vara tufft som egenföretagare det vet jag, har varit i den sitsen själv och när jag tänker tillbaka på den tiden blir jag så tacksam över min chef, att hon finns tummenupp.gif
*Stintan*
Jag håller med dej Bettson och förstår precis hur du känner det. Jag har själv haft en karl som var dubbelarbetande, både anställd och egenföretagare, och han förväntades ställa upp alla tider på dygnet alla dagar året runt. 1 vecka lyckades vi få till under 25 år så att hela familjen kunde vara lediga samtidigt. Det blev kanotsemester i hällregn men det var ändå helt fantastiskt.

Jag tror att man har så himla stora förväntningar på hur semestern ska vara så besvikelsen blir jättestor om det inte blir som man tänkt sig. En del vill ligga på badstranden och steka sig dagarna i ända och då krävs det ju bra väder. Andra vill kunna resa hemifrån för att kunna koppla av och är då också oftast ganska beroende av att det är hyfsat väder. Blir det inte som man tänkt sig så gnäller man såklart. Man kanske har tänkt sig att måla huset eller lägga om taket och så går inte det för att det regna hela tiden så självklart blir folk besvikna.

Det jag däremot inte riktigt förstår är att du irriterar dig på andra människors gnäll. Man kan ju inte som jag ser det jämföra sin egen situation med andras eftersom alla säkert haft olika förväntningar på hur semesterns skulle bli.
Jag lärde mig ganska snart att allt inte blir som man förväntar sig men att jag ändå själv hade möjlighet att påverka situationen så att det kom något gott ur den. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen.

Eftersom jag aldrig varit någon soldyrkande värmeälskande människa så gillar jag faktiskt temperaturer runt 20-strecket och moln och regn stör mig inte det minsta därför klagar jag bara om det är ihållande värmebölja utan regn oavsett det är på min semester eller inte men för andra så betyder säkert vädre mer.

Bettson
Irritera sig på andra som klagar. Ja, jag håller med dig. Jag borde inte irriteramig på sånt. Tanken är ju fri och vi har fri rätt att uttrycka oss.

Fast. Jag är djupt besviken på utebliven eller för kort semester precis som många andra år. Trodde det skulle bli annorlunda i år. Men jag försöker hålla skenet uppe och inte belasta omgivningen med gnäll.
Det finns säkert någon som har det värre jobbar mer och inte kan ta en ledig dag.

Och att inte just jag har fått möjlighet att åka bort så finns det kanske dom som inte ens en gång har råd att kosta på bensinen för att hälsa på släkten. Eller inte har råd att ta semester och får ta extrajobb varvat i familjen för att dagis har stängt.

Så jag känner inte att jag har rätt att gnälla. försöker hålla ångan uppe och det går ganska bra tills man träffar på någon som gnäller, på rumsbetjäningen i Grekland och på en massa annat. Då känner man nästan att mna inte orkar hålla skenet uppe liksom.

Fast det kanske bara är jag som tänker så här. Jag kanske skulle börja gnälla lite jag också.....världen blir säkert lite bättre, man får häva ur sig skiten man går och bär på så får någon annan bära den i stället.

Jag är ju på god väg verkar det.....
Ramred
Självklart får man gnälla trots att andra har det värre än en själv. Allting är relativt.
Annars skulle det ju bara vara en enda person i hela världen som kunde gnälla. Han som har det värst. Men han ska väl inte gnälla han heller för för den stackarn kan det ju inte bli värre utan bara bättre.

Så gnäll på, det hjälper!
mamamaggan
Det bästa är nog att alla som vill får gnälla ifrån sig! Få ur sig sin frustration så att de kan börja tänka på annat.

Alla har sitt h-vete brukar man ju säga och så är det väl också.När alla förväntningar spolieras av än det ena än det andra och då måste man väl få gnälla av sig. Det vore väl underligt om alla skulle ta allt med jämnmod jämt?
Biggan_
CITAT (Ramred @ 21-07-2008, 19:05) *
Självklart får man gnälla trots att andra har det värre än en själv. Allting är relativt.
Annars skulle det ju bara vara en enda person i hela världen som kunde gnälla. Han som har det värst. Men han ska väl inte gnälla han heller för för den stackarn kan det ju inte bli värre utan bara bättre.

Så gnäll på, det hjälper!

tummenupp.gif
Det hör till att man ska gnälla! biggrin.gif I allafall på vädret! För varmt, för kallt, för torrt, för blött, för blåsigt, för lugnt dunno.gif
Anki på Öland
CITAT (Bettson @ 21-07-2008, 11:30) *
...................... Skulle ge guld för en långweekend bara och man visste att man inte hade en massa jobb hängande efter sig........................

Kan ni inte få en vecka efter vallskörden eller fram på höstkanten när det lugnat sig lite för bonden???
Anki
Bettson
Nu har jag gnällt och känner mig inte ett dugg bättre, snarare tvärtom. sad.gif deppigare och eländigare.Nä nu får det vara nog.

Tar med mig öronproppar till jobbet på måndag för jag har ensamma skiftet med företagets största och enda gnällspik. En bra dag för henne innebär att hon får mjölken att surna bara hon tittar på den. Hur det blir på måndag får jag ont i magen av att bara tänka på.

Öronproppar förresten alldeles för tråkigt. Ska nog skaffa mig en mp3 spelare och sitta och poppa lite och inte lyssna på gnället. Gnällspiken kommer förmodligen att reta upp sig så¨pass att hon försvinner med en smäll, ungefär som vissa damer i påsktid.

Och gubben få ledigt och det lugnar ner sig på arbetet. Inte då, inte före älgjakten. Nu drar det igång med 10- 16 timmars jobb dagligen med enstaka lediga helger då liket( läs gubben) sover.

Fast.... tror nog att jag skall vara lite innomativ och boka en londonresa för hela famlijen en helg i november. Blev ju ingen valp i år så det finns ju till reskassa.

Är det någon som har bra restips för en helg i London. Flyg och hotell och så.....

Nä, nu får det vara färdigdeppat; Nu järnvägars är det bara att dra upp fjädern och bestämma sig för att vara glad. Ler man tillräckligt så lurar man kroppen till att känna sig glad.

Så nu skall jag slappa mitt i veckan med ett glas vin, vifta på tårna och le yes.gif . Så ska jag le lite till, ta en pepsid mot sura gallsafter som kommer av dåligt humör. Så ler jag lite till när jag lägger huvet på kudden och bestämma mig för att drömma trevligt och sova länge och vakna med ett leende yes.gif så det så.

Nu har jag en plan för att klara nästa vecka med sura semestergnällspikar. Och kanske en ljuspunkt för att klara en arbetsam höst om man har något att se fram emot.

Och är jag inte glad i morrn så blir det en gladkur till ända tills kroppen fattar. Le för h-e. a0a.gif
Biggan_
CITAT (Bettson @ 21-07-2008, 21:59) *
Nu har jag gnällt och känner mig inte ett dugg bättre, snarare tvärtom. sad.gif deppigare och eländigare.Nä nu får det vara nog.

Tar med mig öronproppar till jobbet på måndag för jag har ensamma skiftet med företagets största och enda gnällspik. En bra dag för henne innebär att hon får mjölken att surna bara hon tittar på den. Hur det blir på måndag får jag ont i magen av att bara tänka på.

Öronproppar förresten alldeles för tråkigt. Ska nog skaffa mig en mp3 spelare och sitta och poppa lite och inte lyssna på gnället. Gnällspiken kommer förmodligen att reta upp sig så¨pass att hon försvinner med en smäll, ungefär som vissa damer i påsktid.

Och gubben få ledigt och det lugnar ner sig på arbetet. Inte då, inte före älgjakten. Nu drar det igång med 10- 16 timmars jobb dagligen med enstaka lediga helger då liket( läs gubben) sover.

Fast.... tror nog att jag skall vara lite innomativ och boka en londonresa för hela famlijen en helg i november. Blev ju ingen valp i år så det finns ju till reskassa.

Är det någon som har bra restips för en helg i London. Flyg och hotell och så.....

Nä, nu får det vara färdigdeppat; Nu järnvägars är det bara att dra upp fjädern och bestämma sig för att vara glad. Ler man tillräckligt så lurar man kroppen till att känna sig glad.

Så nu skall jag slappa mitt i veckan med ett glas vin, vifta på tårna och le yes.gif . Så ska jag le lite till, ta en pepsid mot sura gallsafter som kommer av dåligt humör. Så ler jag lite till när jag lägger huvet på kudden och bestämma mig för att drömma trevligt och sova länge och vakna med ett leende yes.gif så det så.

Nu har jag en plan för att klara nästa vecka med sura semestergnällspikar. Och kanske en ljuspunkt för att klara en arbetsam höst om man har något att se fram emot.

Och är jag inte glad i morrn så blir det en gladkur till ända tills kroppen fattar. Le för h-e. a0a.gif

kompiskram.gif Keep smiling! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon