Full version: Backsippesådd.
Christer i Falköping
Nu har jag börjat med perennsådderna så smått. Idag har jag sått fröer från min vita backsippa. Ni som väntar på fröer från den, de bör komma idag eller i morgon. Hur jag gör visar jag i mitt album "Så gör jag".
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=29938

Christer.
Biggan_
slap.gif Tänkte inte på det! Jag har ju en backsippa i rabatten, måste ut och kolla fröerna! Tack Christer för en god idé! Hur många år till blomning?
Christer i Falköping
Som bäst har de blommat med en enstaka blomma år två.
Christer.
Gillan
Hej Christer!

Jag experimenterade lite för ett tag sedan och strödde backsippefrön i en plastbytta. Jag strödde ett tunnt lager jord över dem och nu har detta kommit upp. Ser de ut så som små eller kan det vara nåt annat som smugit sig dit? Och om det nu är det, ska jag gräva ner hela byttan eller försöka "skola" dem?

[attachment=21603:2008_07_...005_Odla.JPG]
Christer i Falköping
Blir lättare att se när karaktärsbalden kommer, de ser då lika flikiga ut som på en vuxen planta. Men det är säkert de som kommer upp. Det är inte besvärligare att skola om dessa än några andra plantor, så skola om dem bara.
Christer.
Gillan
Tack för svar. Då väntar jag på karaktärsbladen och skolar sen om dem som vanligt.
*Ulrica*
Hej Christer!

Vad är det mer du tänker så nu?
stennie
Tog denna bilden idag...tyckte den kunde platsa här!

Christer i Falköping
CITAT (*Ulrica* @ 23-07-2008, 17:23) *
Hej Christer!

Vad är det mer du tänker så nu?

Har nog inga fröer som är färdiga att så just nu. Kanske gullklematisen har färdiga fröer och klematisen 'Propertius'. Aklejor i och för sig tror jag finns några med mogna fröer. De kan ju gro både i värme och efter kyla. Hmm, får gå på fröjakt snart.
Christer.
*Ulrica*
Hur gör du med småplantor som du sår på sommaren under deras första vinter?
Christer i Falköping
Jag planterar antingen ut det på sina ställen i trädgården eller i kallbänk tills jag vet varthän jag vill ha det. Trädsådder och känsligare busksådder kan jag dock övervintra inne i min kalla källare, men bara om jag är osäker på deras härdighet egentligen. Rhododendronsticklingarna jag tog häromveckan skall få övervintra inne i källaren, för de kommer att ha ett alldeles för klent rotsystem för att klara en svår vinter.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon