essah
Hej.

Är det någon som kan eller vet någon som kan fälla ett träd i svårt läge med så kallad sektions fällning, försäkring på personen är önskvärd, tallen det gäller är så nära vårat hus så jag behöver hjälp. Vi bor 3,5 mil sydväst om Kalmar.
Hasse
KURT
Jag vet inte alls hur det ser ut där, men väldigt ofta kan man faktiskt fälla träd hela även om de står nära hus. Det är inte nödvändigtvis säkrare att fälla träd i sektioner!
Huggorm
Mitt sätt är att klättra upp och binda ett rep så långt upp som möjligt. Sedan räcker det att en person står och drar åt det håll man vill trädet skall falla, så länge det inte blåser extrem motvind funkar det mycket bra. Hävstångseffekten gör att det räcker med väldigt lite kraft för att trädet skall gå åt rätt håll. Men det är klart, det är inte speciellt lätt att klättra upp i en tall, men i granar funkar det bra. Men då är det samtidigt lätt att fälla tallar åt det håll man vill, eftersom vindfånget är så litet att man har mer makt där än med granar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon