Full version: Lotusblomma
juddan
Hejsan! Jag har fått tag på fröer från helig lotusblomma, och dom grodde nästan omedelbart efter att jag satt dom i vatten och växer jätte fort. Men nu har jag ingen aning, vad ska jag göra med dom??? Nu står dom i ett glas med dricksvatten och det känns ju inte alls rätt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att dom ska få det bättre. Är det någon som har någon aning? Vilket vatten ska dom ha, behövs pump, vad ska finnas i botten, hur hög "behållare" behöver dom o.s.v.? Jag blir jätte glad för svar för jag känner mig lite tafatt. Om någon vet om dom är ett eller fleråriga blir jag också glad. Tacksam för svar! /Judit
Alexander-VG-zon3
näckrosjord vill den kanske ha . och dom blir ju rätt så stora med tiden så dom passar nog inte för fönster odling . och vill nog gärna ha någon typ av stor balja . sedan 5-10tjockt lager att växa i eller i en kruka som är på botten som den kan växa i .

jag hade i ett akvarium hemma där vi hade sådana här i ,, och dom täckte hela ytan på ett 500liters kar .

sedan på vintern är det väl en fördel om dom kan stå svalare typ runt +10c +15c . men dessa är väl tropiska ? så det behövs nog lyse även vintertid och jag tror dom kan klarar av att även stå varmt .

dom är fleråriga .
juddan
shit, ett femhundraliters kar?shit, jag får skaffa nåt ordentligt. tack så mycket för informationen! nu vet jag lite mer. fast jag fattar inte riktigt vart jag ska ha dom. dom växer skit mycket, typ en decimeter om dan. haha
skogstroll
du får säga till om du vill sälja whistling.gif
juddan
ja, om jag får blommor så ska jag ta frön som jag kan skicka! men jag vet inte, det lär jag väl inte få. jag sådde rätt sent på säsongen. annars så finns det på plantim.se
CillaM
Hittade en intressant och enkel beskrivning på engelska om lotus Lotus flower and Plant
juddan
tack så mycket CillaM! Den där var ju jätte informativ. Det här projektet kanske lyckas ändå... Har du prövat odla lotus?
rolandgustavsson
CITAT (juddan @ 21-07-2008, 13:33) *
Hejsan! Jag har fått tag på fröer från helig lotusblomma, och dom grodde nästan omedelbart efter att jag satt dom i vatten och växer jätte fort. Men nu har jag ingen aning, vad ska jag göra med dom??? Nu står dom i ett glas med dricksvatten och det känns ju inte alls rätt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att dom ska få det bättre. Är det någon som har någon aning? Vilket vatten ska dom ha, behövs pump, vad ska finnas i botten, hur hög "behållare" behöver dom o.s.v.? Jag blir jätte glad för svar för jag känner mig lite tafatt. Om någon vet om dom är ett eller fleråriga blir jag också glad. Tacksam för svar! /Judit

Har odlat Sibirisk Helig Lotus utomhus sedan -09. https://www.facebook.com/roland.gustavsson.73?fref=ts
Har även publicerat utförlig information om hur jag gör i tidningen trädgårdsamatören. Ytterligare reportage kommer i Allt Om Trädgård nästa nummer och även någon gång i höst i GP-Trädgård.
rolandgustavsson
CITAT (juddan @ 22-07-2008, 17:55) *
shit, ett femhundraliters kar?shit, jag får skaffa nåt ordentligt. tack så mycket för informationen! nu vet jag lite mer. fast jag fattar inte riktigt vart jag ska ha dom. dom växer skit mycket, typ en decimeter om dan. haha

Måste tyvärr säga att Lotusblomman inte går att ha i akvarium inomhus någon längre tid då detta är en enormt stor växt. Jag odlar mina utomhus i en stor bassäng ca 10 kvm vattenyta, och denna yta täckte den in samma säsong som jag sådde fröna ! Men titta in på https://www.facebook.com/roland.gustavsson.73?fref=ts där finns all information du behöver. Har odlat dessa ute sedan 2009 och de blommar varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon